Wednesday, May 31, 2006


قصة قصيرة جدا
"ما............."*
سارت الفتاة الصغيرة نحو النبع.....وجدت الفتاة الصغيرة ان ماء النبع لونه احمر...خافت الفتاة و صرخت....
"ماء النبع تلوث بالدماء......ماء النبع تلوث بالدماء"
و أخذت في البكاء......
تجمع الناس حول الفتاة الصغيرة و قالوا..
"لماذا تبكين أيتها الفتاة الصغيرة؟؟"
قالت
"ماء النبع تلوث بالدماء .....ألم تسمعوا صراخي في السطر الثاني أيها البلهاء؟؟"
ضحك الناس كثيرا و قالوا"يالك من حمقاء...هذا ليس نبع ماء!!!!"
قالت " فمايكون اذن؟؟"
قال احدهم وهو يملأ كفيه بالسائل الاحمر و يشرب في استمتاع
"انه نبع لعصير الفراولة ......الم تلحظي اللافتة؟؟؟؟"
*القصة أقصر من أن تتحمل كلمة كاملة كعنوان ....استكملها بأي حروف و صدقني ستفي بالغرض.......

صوت و ضوء و همس

انطفأت الأنوار من حولنا ، العالم الآن ظلام دامس ، تعالي الهمس ، كم هي كثيرة لغات البشر ، تهامسنا كثيرا ،ثم تعالي الصوت الرخيم و سطعت الأضواء .
كم هي شامخة أعمدة الكرنك العظيم ، ما بين سكوت خوفو و كلام أحمس ، كانت إيزيس الواقفة بجواري تهمس باستمرار في أذني ، هل كانت إيزيس هي إلهة حب المعرفة عند القدماء؟؟!!
في الصباح تطوع عم عبد الحي حارس المقابر و حكي لنا الأسطورة التي صارت حقيقة –إيزيس و أوزوريس – هل كان الرجل يبتسم لي و هو يحكي ؟؟!!
تعالي صوت الحوار بين حتشبسوت و تحتمس الملك و " هل تعلمين أن إيزيس اقوي أثرا في التاريخ من فتوحات رمسيس و تحتمس؟"
مرة أخرى يدنو الصوت الرخيم و يتعالى الهمس و تنطلق الكلمات ، و تتحول كل الهمسات إلى صدي لصوت كلماتي عندما أطلقت فراعنة المعابد لساني من عقاله و تسارعت الكلمات كثيفة كهواء البر الغربي : " لو كانت الشمس وجها و القمر ثغرا و الظلام شعرا لكنت كوني و المجرات، لو يعلم الشعراء أن آلهة الشعر في كل العصور تقبع الآن بجواري أمام البحيرة المقدسة لاخترقوا قدس الأقداس علي الخيول المجنحة كي يروك " ، أحس اليد تقترب من روحي و تحنو عليها ، هل يري أحد هذه الملائكة التي ترفرف أمامي الآن ؟؟
يتهادى الصوت الرخيم و تخفت الأضواء عندما يحكي كيف كان انهيار الحضارة و كيف اندثرت يوم جاءت الغريبة بنت أثينا تسمي نفسها ملكة مصر ، و تعالي الهمس بعد الصوت يحكي كيف أن كل القصص تنهار .
يعلو الصوت الرخيم " شكرا لحسن استماعكم ، انتهت جولة اليوم "
أتحرك واقفا ، استعجلها للمجيء ، تتمشى و تستنشق هواء الليل الأخير ، يتعالى الهمس حولنا كثيرا ، تشكرني علي الجولة ، أودعها و لا اذكر هل كان الهمس همسي أم صدي الأصوات العالية ؟؟!!


سبتمبر 2003

جون

كان عبده بواب عمارتنا ، و عبده رجل اتي من اعماق ريف مصر العامر بالبلهارسيا و التهاب الكبد و كان له اربع اولاد كان احمد اصغرهم ، كان احمد ولدا صغيرا لا يتعدي عمره ثمان او تسع سنوات و ما لفت نظري فيه دائما هو التماعة عينيه و توقدها الذي يشي بذكاء واضح يؤكده سرعة فهمه و تنفيذه لكل ما يطلب منه بابتسامة لا تفارق وجهه .

كنت مارا بالشارع الضيق المجاور للعمارة حيث اعتاد اطفال العمارة ان يلعبوا الكرة و يتعالي صياحهم ، كان احمد يقف بعيدا مرتديا قميصا يتهدل منه و يصل الي ركبتيه ،يبدو ان احد الجيران اعطاه اياه بعدما ابلاه تماما ، لم استطع ان اميز لون البنطال، كان حائلا و مكسوا بالتراب و الشحم ، اما الحذاء فكان بلا نعل و به ثقب كبير يبرز منه الاصبع الاكبر .

لم اكن متعجلا ، ابطأت قليلا لأشاهد اللعب ، كان الاطفال يلعبون بانفعال و اخلاص شديد ، انتهت مباراة و ووقفوا يقسمون انفسهم فريقين ، كان احد الفريقين ينقص واحدا ، اجال احد الاولاد بصره ثم اشار لأحمد ان يقترب ، اقترب احمد مندهشا متوجسا ، كان يقلب النظرات بين الكرة و وجوه الاولاد و عينه تزداد لمعانا ، امسك الكرة بين يديه و كأنها بللور مسحور و اخذ يقلبها في يده يتفحص ثناياها و يتلمسها ثم و ضعها علي الارض و انطلق،كان يلتهم الارض و يداعب الكرة بين قدميه فتختفي تارة و تظهر تارة ،و كان يتجاوز الجميع كالفارس يكر و يفر و ...." جوووون "
صاح احمد و قد ركل الكرة فلم يرها حتي حارس المرمي ، كان احمد مزهوا بنفسه واضعا يده في وسطه و كانما يسمع اصوات تصفيق المشجعين في كل مكان ، لكن التصفيق انقطع فجأة ووجد احمد نفسه ملقا علي الارض بعدما دفعه كريم ابن الحاج فؤاد بيديه الغليظتين و خطف الكرة من يده ، كان كريم ولدا سمينا له وجه احر يكاد ينفجر بالدم ، و ابوه الحاج قؤاد جارنا ، كنت دائما اسمع صوت الحاج فؤاد الجهوري و هو يصب جام غضبه فوق اي احد يقابله.

كان احمد ملقي علي الارض مذهولا كانما سقطت العمارة كلها فوق راسه و نظر الي الاولاد الباقين كانما يسال عن خطئه لكنهم لم يبالوا له ، كانت الحياة تخط خدشها الاول علي صفحة و جه احمد البيضاء ، لم يفق احمد من ذهوله الا علي صوت ابيه يناديه ، كان يحمل اكياسا مليئة بالفواكه من سيارة الحاج فؤاد ، هرول اليه احمد لكنه و هو يصعد سلالم مدخل العمارة استدار و نظر الي الاولاد و صاح
"و الله جون"....

Tuesday, May 30, 2006

دائـــره

كان ذلك منذ عشرين عاما0*
أخذت أمي تعدل من هندامي ...تربط رباط الحذاء الذي لم أتعلم ربطه بعد_كان ذلك مقياس الرجولة عندي حين ذاك_ ...مازلت طفلا0

تشبثت بيدها...كنا ذاهبين إلي النادي...كانت أمي تجلس مع صديقتها...وأنا ألعب في تلك الحديقة....معها0*

ــانحنيت في مقعدي لأربط رباط الحذاء الذي انحل مع سرعة السير والتعجل لكي أصل في الميعاد الذي حددته هي ...استطعت ربط الحذاء ...فردت قامتي...أشعلت سيجاره ...لقد أصبحت رجلا0
*
كانت ابنة صديقة أمي...كنا نلعب سويا في تلك الحديقة...كم كنت أشتاق إلى رؤيتها وكم كانت تشتاق هي أيضا....كان
الكون يغلفنا بسحره الخالد وعطر سعادته الأخاذ...يضع فوق رؤوسنا هالة تحمينا من صخب الحياة...كانت لنا دنيا خاصة....كنا نضحك سويا...نعدو وراء بعضنا في الحديقة متشبهين بعبد الحليم حافظ وناديه لطفي في فيلم أبى فوق الشجرة (هي من قالت لي ذلك ...لم أكن أشاهد تلك الأفلام قط)0
من قال أن الأطفال أبرياء...إننا نريد أن نكون كذلك0

ــ لا تزال السيجارة مشتعلة..مرت سنوات كثيرة...كان حبا مثاليا...كان لنا نفس الأفكار...نفس الأغاني التي نحب سماعها...نفس الشعر الذي نقرأه ...نفس الدراسة...كنا صوره واحدة لنفسين...حتى فنجان القهوة الزيادة لم نختلف عليه...تمت خطبتنا0
*
أنهكنا اللهو...جلسنا على الأرض الخضراء سويا...كان هناك شاب يراقبنا بعينين يسودهما القلق...ابتسمنا له...ابتسم محاولا التغلب على قلقه...أخذ ينفث دخان السيجارة التي أشعلها لتوه...يشرب من فنجان القهوة أمامه... تفحصته...انحنى من على مقعده يربط رباط الحذاء...ابتسمت وقلت في نفسي لقد أصبح رجلا.

ــ أنزل أمامي الجارسون فنجان القهوة الزيادة الذي طلبته ...لا أعرف لماذا تزداد جرعة الأدرينالين في جسدي مع مرور الوقت...اشتقت لرؤيتها رغم تلك المشاكل المحيطة بنا0
*
تبدلت نظراته عندما رأى فتاه تخطو نحوه بسرعة...ترتدى نظاره شمسيه سوداء...يبدو عليها الاضطراب...تحمل حقيبة رسم عليها قلب أحمر...كنا نلاحظهما...لم تجلس الفتاه كثيرا...كان هناك نقاش محسوم...أخرجت حلقه معدنية من إصبعها...تركتها أمامه...تركت الحقيبة..ذهبت...يبدو أنها جاءت في مهمة محدده0
نظر إلينا الشاب...أخرج من الحقيبة دبدوبين...كان شكلهما جميلا...أبتسم لنا ابتسامه أقرب للبكاء...جاء إلينا..أعطاهم لنا..مضى...أخذ كل منا دبدوب...تعاهدنا أن يظلا معنا حتى آخر العمر حسب رغبتها بعدما شاهدت ذلك في فيلم0

ــ لا أعلم لماذا تأخرت ؟..ولماذا طلبت ذلك اللقاء العاجل؟هاهي قد جاءت...ترتدى نظاره شمسيه سوداء...تحمل حقيبة يطل منها دبدوب أعرفه جيدا...يبدو أنها جاءت في مهمة محدده0

A new memeber.



peace be upon you...
nice step & nice work....
I have been invited here with your own free well...so deal with the consequences!!!!!
IAM ready to share...
will I be writing in English always??
may no...but maybe yes..
Did I freak you out??
no yet??
get ready ....coz this is why Iam here..

regards
Sporeforming-human

Monday, May 29, 2006

كف رقيق

وساءلت عنك الايام قالت
انت راحة يد ندية تهدهد العمر الخائف
وتمحو من القلب الأحزان


احملك بداخلى .. اتنقل هنا وهناك .. اتحدث و اضحك .. اغضب وابكى .. وانت بداخلى السر الكبير .. منذ التقينا وانت سر .. احتويتك بداخلى دون ان ادرى ، ودون ان تدرى .. اعرفك وكانى اعرفك منذ الصغر .. منذ زمن بعيد .. ترى .. ماذا جرى .. وماذا كان؟ .. قلبت كل الموازين .. وتخطيت القواعد .. فلم اقل لك يوما لا .. ولا رأيتك يوما مثل باقى البشر .. فانت رجل صامت .. تخفى بين حنايا روحك عالم من الاسرار .. ورغم فارق الزمن .. وجدتنى انحنى احتراما، واستميت ضعفا اليك .. اصبو الى ود جميل يقربنى منك .. واقتربنا .. ثم فجأة .. حسمت امرك .. وكانت ايام البعد التى لا فرار منها .. واليوم ارتد اليك باعنف مما كان .. اسمع وقع خطواتى على الارضية الملساء .. واسمع خفق القلب فأميز فيه خوفى عليك .. ورأيت فى اللون الابيض حولى مزيجا من الوان اخرى جعلت من الممر الواسع الذى يقودنى اليك دنيا من الاماكن التى فيها تلاقينا .. اسير فيه وانا اعلم اننى ساراك فى اخر حجراته تلك التى الى اليمين .. سأراك .. ترى اتذكر اخر مرة تلاقينا .. كنا مع احبابنا الصغار .. لقد علمتنى كيف احنو عليهم .. كيف اهمس بقلب كل صغير فيهم باحساس الامان المفقود .. كنا معا .. شهر بعدها .. واعلم عنك ما جرى .. ها انا اقترب .. فقط بضع خطوات .. انا الان امام بابك، وبابك موصود .. طرقته .. فتح الباب وطل وجه برىء .. رأتنى اختك وقد تدافعت الدموع لعينيها .. ابتسمت اطمئنها وعيناى تكاد تركض اليك .. احتضنتها ثم غادرت هى الغرفة .. وبقينا انت وانا والصمت .. انا ما زلت ببابك .. اراك فوق فراشك .. واجتاحنى حنين جارف اليك .. لكأنى اسمعك فى حوار عابر من حواراتنا .. فريق الكرة الذى تشجعه .. صديق تحبه تحكى عنه .. عقيدة تؤمن بها .. استندت الى الحائط ارقبك .. كنت نائما .. مستكينا .. هادئا .. وقد اراحنى هذا قليلا .. فقد كنت اود ان اراك ولا ترانى .. رحت اتقدم نحوك مترددة الخطوات .. اه يا انت الذى تأسرنى .. اود لو انزع عنك الالم واضعه فى نفسى .. اردت ان اقترب قدر الامكان .. جثوت الى جوار فراشك .. ورفعت رأسى اليك .. اتأمل جانب الوجه الذى اراه منك .. وذلك الكف الرقيق النائم الى جوارك .. كف رقيق .. لطالما حن وبذل واعطى.. اود لو اصافحه .. ولكنى لا اجرؤ .. اود لو اقبله .. لكنى لا اجرؤ .. اه يا روحى .. تحبو اليك فى شوق، وكأنها ذهبت عنى الى الابد .. ابكى .. انا ابكى احساسى الموحش بالغربة فى هذا العالم من دونك .. ابكى تعبك وعجزى .. ابكى الفروق التى حالت بيننا .. ابكى مشاعرنا المستحيلة .. ابكيك انت وانت هنا .. ضعيف متعب .. ابكى وأتأوه .. اتسمع نظم انفاسك .. اتنفس رائحتك وانا ادفن وجهى الى جوارك .. ترى كم مكثت .. لا اعلم .. ترى .. هل هذا صوتك يهتف بى .. صوت واهن لا يقو حتى على الهمس .. ناديتنى باسمى .. ورفعت رأسى اليك .. هاتان عيناك .. أرانى فيهما .. رغم ضعفهما قويتان كما هما دائما .. حنونتان كما هما دائما .. رافضتان كما هما دائما .. تأملتنى .. ورغم حنانك واهتمامك .. ورغم الشوق فى عينيك .. تأملتنى وقد قالت عيناك ارحلى .. اغمضت عينيك ، وابعدت وجهك عنى .. وانا ذاهلة .. فبقدر قربنا لابد ان نبتعد .. حكم الناس .. وقالت الاعراف .. وانت لا تستطيع ان تتجاهل الاعراف .. حتى وانت مريض .. وبحكم الظروف لابد ان اكون بعيد .. ربما نصير بعيدين كالمشرق والمغرب فلا اراك ولا ترانى .. لكنك رغم كل شىء لا تزال ها هنا بين حنايا النفس .. والروح تطمئن بين جوانحى انك انت الوحيد .. وهذا يكفينى ويكفيك .. سأرحل رغم حاجتى وحاجتك .. ساخرج للناس وامضى بما علمتنى .. سأمضى بك وانت بداخلى .. اتلمس بعينيك الطريق .. وأهدى لكل انسان فى هذه الدنيا منك هدية امان وحنان من كف رقيق .. ويكفينى بعد ان غادرت حجرتك ، وانا استند الى بابها الموصود خلفى .. همسة من صوتك الواهن باسمى .. واهة تبكى رحيلى

حيــــــــــاه


حياه
ماشيين فيها نتخبط
لو زاد الحزن نلعنها
يوم الفرحه نتنطط
نبنى أحلام
فى وش طفل سعيد
فى فرحة أم بوليد
و تنهد احلام
فى عيون عجوز بيعيط

Sunday, May 28, 2006

الليل و آخره

آخر الليل

قبل آذان الفجر بقليل
وحده في سيارته على طريق صحراوي
مهما زاد من قوة أضواء السيارة .. لا تقدر على تبديد الظلام
يقولون أن تلك الفترة هي أكثر ساعات الليل ظلمة
و كانت أكثرها ظلمةً في حياته
دراسة جامعية ما عاد يطيقها
موقف من التجنيد لم يتحدد بعد
أحلام حُكم عليها بالإعدام
حب مع ايقاف التنفيذ
رغبة ليست فقط في الخروج من البلد... بل الخروج من جلده البشري
مصير مُعطل
مستقبل غامض.. بلا ملامح
اختناق...دموع كالأحجار في عينيه
كان مسرعاً... لكنه هدأ من سرعته حتى تسمح له إحدى شاحنات النقل الثقيل بتخطيها
و لثوانٍ أخدذ يقرأ ما كُتب على المقطورة من الخلف
على اليمين: ياتهدِي
على اليسار: يا تعَدي
و في المنتصف: و في السماء رزقكم و ما توعدون
هنا انصهرت الأحجار في عينيه... و عند أولى استراحات الصحراوي توقف ليتوضأ
moro pianolla

مـــــــــــــافيش

مكان للبوح مش كدا .. مكان مريح .. فيه اكتر ناس بحبهم وبحترمهم .. مكن مفتوح لكل كلمة هقولها .. أكييد ... هتفهموني .. اه .. هتحسوا بيا .. اه .. مش خايفة من اي كلمة هاقولها ومش هاخسر حاجه لو اتكلمت .. امال في ايه ...عضلة البوح عطلانه ليه .. يمكن مافيش وجع .. اه مافيش ... بدور كويس مافيش ... ايه هنهرج يعني ايه مافيش وجع .. مافـيش ... اممم طيب هو في احساس ... اه .. يا سلام هنشتغل بعض .. اه والله في احساس .. ومافيش وجع متأكده ... هو احنا هنغني اه مافيش .. مش ممكن مافيش كلام .... اه مافيش ... امال بتكتبي ليه .. عشان مافيش ... مـــــــــــافيش

Saturday, May 27, 2006

طريق

جاءت تحمل طفلا ، ملاكا كان في نومه العميق ، كانت قد كسته ثيابا جميلة و " خير يا دكتور"
اصعب ما في اي شيء هو البداية
كيف ابدا هذا الحوار الذي اعرف الام يفضي ،الصمت بيننا كيان ملموس يزاحم فراغ الغرفة الخانق ، خرجت الكلمات متلعثمة غير مرتبة تكاد تنم عن جهل اكثر مما تنم عن رهبة .
"فلتبدا الجلسة"
حكمنا علي الطفل بالمرض المزمن
الا يوجد شفاء و لو بعد حين ؟؟
سقطت اول دمعة
حكمنا علي الطفل باجراء جراحات كثيرة
الا مفر منها
ابحث بين تلال الصفحات الصفراء لكتب الطب
تسقط دمعة اخري
حكمنا علي الطفل بالا يغدو طفلا ستصبح حركته رهنا للعلاج
صمت
دموع اخري
حكمنا عليه بالا ينمو كالاخرين
حكمنا عليه
بالا ترينه رجلا ،الا تحضري زفافه ، الا تري احفاده
حكمنا علي اخوته بان يصبحوا مثله ايضا
اما من امل
ابحث بين الصفحات السوداء
"كله علي الله"
"و نعم بالله "
رفعت الجلسة .
عادت الارض للدوران عادت عقارب الساعة للعمل،
الملاك لايزال نائما
امه تنظر في عيني بانتظار امل اخير
عجز احمق يجبر عيني علي الانكسار
اتواري خلف كلام متبعثر
للحظة المس في نظرتها اشفاقا علي ، فانا فقط انطق الاحكام،
تحمله لترحل ، يستيقظ و يراني ، و يمد يده الصغيرة ليسلم علي ، امد يدي في تردد ، يبتسم ،ثم يضحك ضحكة عذبة
و اغرق في الظلام

اوعي.........الجنان اشتغل

لما تبقي قاعد محاصر
محاصر في شغلك بالهموم و المشاكل
محاصر بالتساؤلات
محاصر بالحيرة و ضياع الهدف
محاصر بالعجز عن التغيير

و تدور علي نفسك
نفسك انت اللي عارفها و فاهمها
تلاقيها اختفت
و تلاقيك ميت انسان في بعض كل لحظة بشخصية
ممكن تتجنن و تكتب :
"احدثكم -انا -الان ،
و هذا ليس امرا سهلا ان احدثكم انا لانني لا ادري حقيقة اي انا من انواتي الكثيرة المتناقضة تلك التي تتحدث و ما جعلني احثكم _الان-هو انني احسست ان اي "انا" مني تريد ان تنقذ و تثبت اني
لازلت "انا"

Friday, May 26, 2006

انا و حبيبى

منذ ان عرفتك يا حبيبى عرفت نفسى .. كانت روحى غريبة عنى وكنت انظر الى قلبى كما ينظر الانسان الى عالم مغلق مجهول
منذ ان عرفتك يا حبيبى عرفت سرى .. كانت حياتى بعيدة عنى .. وكنت انظر الى الدنيا كما ينظر الطفل الى كنز مسحور
ولإجأة اشرق عقلى .. وعلمتنى عيناك كيف اصلى وابكى .. فخشعت امام الله الذى اوجدك يا حبيبى، ورأيته ماثلا فى جمالك والمى
ليتنى كنت ثمرة صغيرة لأذوب فى فمك .. ليتنى كنت عطرا نادرا لأحوم حول بدنك .. ليتنى كنت شهدا للسانك، ودما لقلبك .. وماءا قراحا تغتسل فيه الى الأبد قدماك
انى لأود ان اكون الشجرة القائمة فى حديقة بيتك .. اود ان اكون غصنا من الشجرة ، او ورقة من الغصن .. او ظلا من الورقة .. كى اتسلل اليك فى رابعة النهار .. واداعب شعرك الناعم .. واختلس من عينيك القاسيتين يا حبيبى ولو طيف قبلة

من ديوان "وثبة الروح" للشاعرة الفنلندية ماريا بوجارت

!! اقرا واضحك معايا

ديل االكلب مفيد فوزي بيقول لعمرو خالد كفاية ضيعت احمد الفيشاوي سيب بقيت ولادنا في حالهم ....... ههههههههههه

سايبالكم التعليق

Thursday, May 25, 2006

الفارس


هذه القصيدة التى حملت عنوان ( الفارس ) هى قصيدة لم تنشر لامل دنقل , كتبها اثناء رقاده على سرير المرض فى معهد السرطان وبالتحديد قبل رحيله بيومين او ثلاثة ايام
لا تنتظرى ان يبتسم العابس
فالفارس ليس الفارس
مدى بإناءك
عبر السلك الشائك
واسقيه من ماءك
مدى طرف ردائك
حتى يصنع منه للقلب ضمادا
ويسد شقوق البرد القارس
ويرد البرد القارس
تتوالى كل فصول العام على القلب الباكى
لم يستروح عبر الاشواك سوى رؤياك
فعيناك الفردوسان : هما الفصل الخامس
عيناك هما اخر نهر يسقيه
اخر بيت يؤويه
اخر زاد فى التيه
اخر عراف يستفتيه
اريحيه
اريحيه على الحجر البارد
كى يرتاح قليلا فلقد سار طويلا
وقفى كملاك الحب الحارس
وقفى حتى لا يفجئه الموت
قفى كملاك الحب الحارس
هذه القصيدة نشرتها جريدة الدستور فى الذكرى الثالثة والعشرون على رحيل " أمل دنقل " أمير شعراء الرفض
منقول عن جريدة الدستور

اطفوا النور


فى ذكرى يوم الاستفتاء فى ال25 من مايو العام الماضى تم انتهاك عرض الصحفيات وتم الاعتداء على المتظاهرين من جانب قوات الامن المركزى0
واحياءا لتلك الذكرى ندعو الجميع بناءا على اقتراح حركة كفايه وشايفنكم والقوى الوطنيه المطالبه بالتغيير باطفاء النور لمدة ساعه من الثامنه مساءا للتاسعه مساءا غدا احتجاجا على ذلك اليوم الاسود فى تاريخ مصر0
وعلى كل من يقرأ تلك المدونه ان يخبر جميع من يعرفه بذلك الاحتجاج0
يمكن لما نطفى النور ونولعه تانى تكون البهايم سابت كراسيها ومشيت000

بداية اتمني ان تكون جيدة

بداية دي أول مرة اكتب في البلوج وبغض النظر عن الاسم اللي اخترتوه لكن بجد المواضيع كلها كويسة جدا وعجبتني......وبصراحة عايزة اعترفلكم باني مبعرفش اكتب او بمعني اصح كنت بعرف زمان وخدت عهد اني محاولش اكتب اي حاجة تانية لا قصص ولا حتي خواطر........طبعا هتسألوا ليه.. وانا لانكم ناس كويسة واغلبكم اصحابي هقولكم محدش ليه دعوة.............المهم انا هكتبلكم قصيدة لأيليا أبو ماضي أتمني تعجبكم
قال السماء كئيبة وتجهما
قلت ابتسم يكفي التجهم في السما
قال الليالي جرعتني علقما
قلت ابتسم ولئن جرعت العلقما
أتراك تغنم بالتبـــرم درهما
أم أنت تخسر بالبشاشة مغنما
ياصاح لا خطر علي شفتيك أن
تتثلما والوجــــه ان يتحطما
فأضحك فأن الشهب تضحك والدجي
متلاطم؛وكذا نحب الأنجما
قال البشاشة ليس تسعد كائنــا
يأتي الي الدنيا ويذهب مرغما
قلت أبتسم ما دام بينك والردي
شبر فأنك بعد لن تتبسما

أبسط الحلم

ابسط الحلم ..........حلم راندا
في اول الردهة قابلتني بابتسامة عريضة...........فلقد تعودت ان تبتسم ..وتناديني دكتور احمد ....رغم يقيني بعدم علمها بأني في كلية الطب.
اذيك يا ام راندا.....واذاي راندا -
تعبانه...وها ينقلوها ....معهد ناصر في مصر ......(قالتها بلهجتها التي تجمع بين اللهجة الفلاحي وتلك اللتي خالطتها المدينة) -
قالولي....... ربنا يسهل-
........................................................................................
كانت اول معرفتي برندا........في زيارتي لمستشفي الاطفال .....وكانت رغم المعاناه المرسومه على وجهها ......ما زالت تمتلك روح طفلة .....وذاكرة نهمة لاستنشاق الحياة......-وكأنها كانت تعلم
من طول فترة العلاج بالكيماوي.......اثر على معالم وجهها وجسدها فأكثبها جسدا نحيلا - مجرد بضع عظيمات مكسوة جلد تقيح في اكثر من موضع من كثرة الحقن_ وبقايا شعر كان في يوم يغطي رأسها .......وكانت تحكي لي يوما كم كانت جميلة بالضفائر....ووجها طفولي عجوز......خط معالمه الالم .....ورغم اني كنت متاخرا في هذه الزيارة ...الا اني لاحظت عدم وجود احد معها
...............هو ليه ما حدش مع البنت دي
........بنتعب........اجابني بابتسامه ملاها الاسى.....ربت على كتفه ودخلت اليها
وجدت حجرتها خالية .......الا من امها التي وقفت بجوار الباب....بابتسامه لاتعرف معناها
.............................................................................
با غتتني بالسؤال
.......معاك موبيل
لم اكن امتلك في ذلك الوقت هذا القدر من الرفاهية .....اسرعت ...انتقيت لها واحدا من اصدقائي....كان حديثا
ارادت ان ترى صورتها..........صورتها
نظرت الى الصورة ......اختفت تلك الابتسامه الواهنه من البداية
ضمت عروسها الى صدرها......والقت بجانبها الى السرير ......واكتفت بالصمت و.....نظرة فارغة
...........................................................................
......مرة اخرى ........انا واروقة المستشفى.......اتيت لها بموبايل_لعبة_ فرحت به كثيرا.......جلسنا نلعب الاوراق.......كانت ماهرة
هذه المرة لم تكن تملك سوى عقلها لتفكر به......كانت امها هي التي تضع لها الاوراق وتوزعها .....نظرت لي
انت عارف نفسي في ايه......
نفسك في ايه يا راندا.....
نفسي اشوف ضفايري تاني.....
هذه المرة انا من اجهش في البكاء
يا لبساطة هذا الحلم ويا لقسوة الحياه
لم احتمل ......خشيت البكاء امامها......ابتسمت لها ابتسامه خفيفة وهرعت خارجا
..................................................................
مرت الايام والقتني الظروف في المستشفى مرة اخرى.....وكنت لم اعلم بعد بعودتها مرة اخرى
امها.......قابلتني هذه المرة ايضا بنفس الابتسامة......هرعت خارجه من الغرفة عندما رأتني
اذيك يا دكتور.........
اهلا .....اذيك يام راندا.....انتم رجعتم.......
اه رجعونا......
اذي راندا......
تعبانه والله يا دكتور......
نظرت اليها في داخل الحجرة .......شعرت با نسحاب روحي.....ها اهناك انسان من الممكن ان يصل الى هذه الدرجة.....ويبقى على قيد الحياة
قمة الوهن......حتى النوم لا تقوى علية
حاولت الابتسام
اذيك يا راندا........
اماءت برأسها ....,اشارت الى الموبايل_اللعبة_......اجابت امها"معدتش قادرة تكلم" ء
لم اقوى على المكوث......وعدت امها بمعاودة الزيارة ......
وكعادة ذاكرتي المثقوبة .....نسيت
..........................................................................
اليوم
اجالس بعض الاصدقاء
انت معرفتش...مش كنا في المستشفى وعرفننا ان راندا _البنت اللي نقلوها مصر_رجعت وماتت
ويستمر بهم الحديث............
واهوى انا الى القاع..........................................................

Wednesday, May 24, 2006

v for vendetta





لقد شاهدت الاسبوع الماضى هذا الفيلم

وبصراحة لقد اعجبنى كثيرا للفكرة التى يطرحها وكم تحسها كما لو انها تخيل للواقع

دعونى احدثكم عنه

تبدا احداث الفيلم فى عام حوالى 2015

بعد ان انهكت الحروب الاهلية الولايات المتحدة الامريكية فاصبحت فى حالة انهيار وضعف تظهر الصورة المعاكسة فى بريطانيا حيث من المفروض ان الشعب يعيش فى سلام ورخاء

تبدا احداث الفيلم بقصيدة نسمعها تتكلم عن يوم الخامس من نوفمبر

والمناسبة هى انه فى القرن السابع عشر حيث كانت بريطانيا تزرح تحت نير الظلم واستبداد الحكم وكوسيلة للاحتجاج فكر احد المواطنين فى نفس مبنى البرلمان ليكون صرخة احتجاج وذلك فى الخامس من نوفمبر ويتم القبض عليه وقتله هذا الرجل كان اسمه جاى فوكس

ثم ننتقل للوقت الحاضر حيث هناك حظر تجوال وحيث ينتهك الافراد المسئولين عن الامن كل حقوق الفرد باسم القانون وتحت ستار من الخوف

ثم يظهر البطل والذى يطلق على نفسه

" v "

والذى يرتدى قناع على شكل جاى فوكس طوال الفيلم و يبدا حملة لافاقة الشعب بتفجير مبنى المحكمة وخلال الانفجارات تكون الالعاب النارية التى تشعرك بانها ضحكة ساخرة وصفعة قوية على وجة الاستبداد

ثم بعد ذلك يحتل مبنى التلفيزيون الذى اصر الاستبداد على جعله موجود فى كل منزل فى بث متواصل لا ينقطع ومن خلال الشاشات العملاقة فى الشوارع ليبث من خلاله كل اكاذيبه وتضليله للناس ووجه من خلاله رسالة للشعب حدثهم عما اوصلوا انفسهم اليه ودعاهم للقاءه بعد ذلك امام مبنى البرلمان بعد عام من تاريخ نفس اليوم والوقوف معا وذلك فى يوم الخامس من نوفمبر

ثم تدور احداث الفيلم بعد ذلك خلال العام من خلال بطلنا ومن خلال المفتش الذى كان يحقق فى قضية تفجير المحكمة ومن خلال ذلك نرى كيف ان الشعب يشاهد مايبث خلاله من خلال الاعلام ولا يصدقه ولكنه صامت

ونرى من خلال الاحداث ماتفعله ايادى الاستبداد من اعتقالات وتنكيل وتجارب على المعتقلين وحتى قتل مئات الالاف من الاطفال والناس وذلك لمجرد اظهار نفسها فى صورة البطل المنقذ امام الشعب والذى لولاه لعمت الفوضى فى البلاد

عموما ساحاول ان اصل للنهاية

والتى اراها المشهد الاكثر روعة وعبقرية فى الفيلم كله

لقد ارسل قناع جاى فوكس الى كل منزل فى بريطانيا بالبريد وذلك قبل يوم الخامس من نوفمبر الذى دعا الشعب فيه الى الانتفاض بعدة ايام والذى قرر فيه ايضا تدمير البرلمان كرمز للاستبداد

ونرى الشوارع وهى مليئة بالاطفال الذين يلبسون هذا القناع مما يثير جنون نظام الاستبداد وتاتى شرارة البداية بايدى المستبدين انفسهم حيث ان كل افراد الامن كانوا يبحثون عن البطل ويقوم احد افراده بقتل من يشتبه فى كونه هو ويتضح بعد ذلك انها فتاة صغيرة فيقوم اهل الحى بقتل هذا الفرد ثم بعد ذلك ينقلنا الفيلم بصورة رائعة الى مبنى البرلمان الذى تحول الى ثكنة عسكرية ثم منه الى تحت الارض حيث مترو الانفاق المغلق الذى توصل النظام الى انه امثل طرقية يتم من خلالها تدمير البرلمان وفيه نجد ان البطل قد عقد صفقة مع احد افراد النظام ان يسلمه المستشار وهو اعلى سلطة فى النظام فى مقابل حياته وبعد ان يقتل المستشار يحاول هذا الفرد وزبانيته قتله فيدافع البطل عن نفسه ويقتله ولكنه يصاب باصابات خطيرة تؤدى الى موته قبل ان يقوم بتدمير البرلمان كما خطط ولكن البطلة هى والمفتش تقوم بجذب ذراع قطار مترو الانفاق المحمل باطنان المفتجرات التى تتجه الى مبنى البرلمان وتدكه دكا وفى داخله جثه البطل واثناء ذلك نرى الشارع وقد امتلا بملايين المواطنين المتشحين بعباءة سوداءومرتدين قناع جاى فوكس فى مواجهة قوات الامن وجحافله ويقوم قائد الامن بمحاولة الاتصال بالمستشار او برئيسه الذى سلم المستشار الى البطل ولا يرد احد وافراد القوات تطالبه باخبارها كيف التصرف مع الطوفان البشرى وبعد ان يجد انه لا رد من من اعطوه السلطة يامر افراده بعدم اطلاق النار وان يدعوا الطوفان وشانه الذى يزحف من كل الانحاء ليحيط بمبنى البرلمان ثم ينفجر المبنى وساعة بيج بن الملحقة به على خليفة مقطوعة اوبرالية اعدها البطل لتذاع من خلال الابواق المنتشرة فى كل شوارع البلد لتنقل الاحكام العرفية وتعلن حظر الطوارئ فى بداية الفيلم لتنقلب الى وسيلة لاذاعة صوت الحرية وايضا فى وجود الالعاب النارية الساخرة فى مشهد عبقرى

وينتهى الفيلم وقد قام الشعب بثروته

اعرف انى اطلت عليكم ولكن لى اضافة بسيطة

بضع جمل جرت على لسان افراد فى الفيلم ولكنها رائعة واسمحوا لى ان اضيفها

اولها الشعار الذى كان يستخدم كشعار للدولة

" strength through unity , unity through faith "

وهنا نرى من خلال احداث الفيلم ومن اللحظة الاولى كيف يتم اقحام الدين لتحقيق النظام لغرضه

الثانية جاءت على لسان رئيس الامن بعد تفجير مبنى المحكمة

" اريد العثور على هذا الارهابى وان يعرف معنى الارهاب الحقيقى "

طبعا مش محتاجة تعليق

والثالثة

"if we run away they will win "

الرابعة

يقولها المستشار لاعوانه

"لقد اراد الناس الامن والاستقرار والسلام ولقد منحتهم اياه مقابل الصمت "

الخامسة

"the ideas are bulletproof"

والاخيرة و انا اراها اروع جمل الفيلم

" لا يجب ان يخشى الناس حكوماتهم , بل يجب ان تخشى الحكام شعوبها "

مش عارفة شفت الفيلم ده فين قبل كده

عموما احنا هانعمل مسابقة

واللى يقدر يقولى شاف الفيلم ده فين قبل كده ليه جايزة

لست انا ..هذيانه 1

لست أنا من يعيش !
أشعر أن بداخلي شخص غريب عنى ..,يحيا بدلاً منى ..!
يفكر .., يحب .., يكره ..بدلاً منى !
ذلك الكائن الذي لم أقع يوماً في هواه .., لم ينجح في جعلي أحبه ....أو حتى أعتاد عليه !
يفاجئني دوماً بقراراته الغريبة ..,آرائه الأشد غرابه ..
يغيظني ببروده .. يسمى ذلك عقلانية ..
كم كرهت تلك العقلانية .., حرمتني كثيراً ممن احب ..
مللت من كثرة صراعاتي معه .., صراعات لاتنتهى أبدا .. كأنما هي هناك .. منذ بدء الخليقة !
أين أنا ؟!! .. بحثت كثيراً علني أجدنى !!
أبحث دوماً في الأماكن الخاطئة .. , بحثت في عيون الناس من حولي .. , بحثت في بلاد بعيدة .., بحثت في كثير من الكتب .. لم أجدنى !
أحياناً أرى لمحات منى ..اعرفها ..أشعر نحوها بحنين جارف .. حنين يعطيني أمل ولو بعيد ..أتبعه حتى النهاية !
أرانى أحيانا في ابتسامة طفل صغير .., في قطرات المطر ..تتساقط في لحظات الفجر الأولى .., في التماعة نجم بعيد ..
أرانى أحياناً في أغنيه حزينه لفيروز .., في صوت البحر ودفئه المنبعث ..لحظة الغروب..
لحظات قليلة هي .. أتمنى عندها أن يتوقف الزمن .. كي أستطيع الغوص داخلي .. كي أراهــا .. لعلها تقودني إلى ما ابحث عنه منذ ولدت !
ولكنه لا يتوقف .. أبداً لا يتوقف .
يقولون أنني مجنون .. , لا أحد عاقل يتمرد على نفسه ..
أقــول .. لو أن جنوني ينقذني من برودكم .. , من جمودكم .. , من قتل مستمر لكل من نحب .. , لو أن جنوني ينقذني من علاتكم .. المستترة برداء العقل والمنطق .. , إذن فمرحـى لجنوني .. أنا به سعيد ..!
أقول أنني اقتربت .. , لم أجد ما أبحث عنه بعد .. , ولكنني اقتربت .
أكسر مرآتي الخادعة .. أذهب شاعراً ببداية ثقة بالنفس تنمو داخلي .. أفسح لها المجال .. ولأول مرة منذ سنين .. ترتسم بسمه صادقه على وجهي .. أنظر إلى الحياة بنظرة جديدة .. أمضى في طريقي .

رحيــــل

أشتقت لطلة وجهك من النافذه
أرتديت ملابسى كامله
تشبهت بقيس
أتيت بأسباب ملفقه
لم أجد وجهك
رأيت نافذة مغلقه

Tuesday, May 23, 2006

تيجوا نعمل زيُهُم؟؟؟؟

الموضوع بتاع الـ
ده منتشر في البلوجات.. و حنا مش أقل منهم.. مش كده يا رجاله؟؟؟tags
يا ريت كل واحد من الإخوة الأعضاء يعملو لنفسه في بوست منفصل
------------------------------------------
افتح أقرب كتاب إليك، على الصّفحة 18، السّطر 4
Turbine Generators 100,000kw & Larger, Large steam Turbine Generator (Power Generation book)
مطّ ذراعك اليسرى قدر ما تستطيع
ما خبطش في حاجه.. بس أهلي مستغربين هَبلي
ما آخر ما شاهدته على التّلفزيون؟
من سيربح المليون
بدون أن تسترق النّظر، تكهن كم السّاعة؟
11:00pm
والآن كم السّاعة فعلاً؟
11:05pm
باستثناء صوت الكومبيوتر، أيّ صوتٍ تسمع؟
صوت التليفزيون
متى خرجت من المنزل للمرّة الأخيرة؟ ماذا كنت تفعل؟
power generationكنت في كورس
قبل مباشرتك بهذه الأسئلة، أيّ موقعٍ كنت تتصفّح؟
بلوجنا المحترم
ماذا ترتدي الآن؟
تيشيرت تيركواز و بنطلون بيج
هل حلمت ليلة أمس؟
بقالي كتييييييير باأنام قتيل... مفيييش
متى آخر مرّة ضحكت؟
من دقيقة لما شوفت الفيديو كليب بتاع التلاته بتوع العندليب من يكون
ماذا فوق جدران الغرفة حيث تجلس؟
مراية كبييييرة و ساعة بتدق مزيكا معينة كل ربع ساعة.. على حسب ربع وللا نص.. وللا إلا ربع..
living roomلأني قاعد في الـ
hungryعارف.. سامعكم بتقولوا الله يرحمه.. مات في الغُربة .. مكانش عارف يقول
ـ هل لاحظت شيئاً غريباً مؤخّراً؟
ماخدتش بالي
ما رأيك في هذا الاختبار؟
أهو... ييجي منه
ما آخر فيلم شاهدته؟
Italian Job... mbc2
إذا أصبحت فاحش الثّراء، فماذا تشتري؟
هاشتري دماغي.. و حريتي.. و كرامتي
أخبرني شيئاً أجهله عنك
إنكم ماتعرفوش كتييييييير عني!!هاهاهااااي
إذا كان بإمكانك تغيير شيء واحد في العالم، بغض النّظر عن المعاصي والسياسة، فماذا تختار؟
الغباء
جورج بوش؟
إبن كلب
لو كان وليدك الأوّل فتاةً، فماذا تسمّيها؟
مايا
لو كان وليدك الأوّل صبيّاً، فماذا تسمّينه؟
أنا نفسي في بنت صراحةً
قد تفكّر يوماً في العيش بالخارج؟
لفترة مؤقتة.. وتكون دولة عربية
ماذا تتصوّر أن يقول لك الله عندما تقف بين يديه؟
....................
صعب.. موقف صعب... ربنا يحسن خاتمتنا و وقوفنا بين ايديه

صباح الخير

أحلى حاجة تعملها اول ماتصحى الصبح بالذات لما يكون بدرى زى مانا صاحى
2PM
اولا تصلى وتشكر ربنا انك صحيت وطبعا اذكار الصباح عشان يومك يكون تمام
بعدين تدخل المطبخ تعملك كباية النسكافية التمام وتطلع تشربها فى البلكونة ياسلاااااام آخر روقان ..........بس حاسس ان فى حاجة غلط......ما علينا
وانت فى البالكونة كده وشايف طلبة المدرسة اللى جنبنا والمشرفات اللى ماسكين العيال من قفاهم وبترميهم جوا الاتوبيس دلوقتى بس عرفت ليه كل الاطفال نفسهم يكونوا مخبرين...... حاجة تطمن بجد.....بس لسه حاسس ان فى حاجة غلط..آآه لو اعرفها
بس ايه الناس الكتير اللى هناك دى ..دول اكيد الناس الوحشين بتوع المظاهرات ياترى فى ايه المرة دى يمكن الحكومة يتكون خلت الهوا بفلوس هوا كمان مش عارف بس ايه االلى مزعلهم هما مش عارفين اد ابيه الحكومة بتتعب....ايه ده شوف عمو الظابط ده بيضرب الست الكبيرة ازاى ...دى اكيد عملت حاجة غلط .....دا بيضربها بالشلوت ...دى اكيد وحشة اوى.....ده طلع المسدس....ده ده....دى ماتت ...يلا مش مشكلة ماهو فى 70 مليون غيرها...ومحدش يفهم غلط
دى الحكومة بتحمينا من اى حد بيعمل غلط ياسلام بالذمة فى امان اكتر من كده.......بس برضوا فى حاجة غلط..اموت و اعرفها
بعد الاصطباحة الجميلة دى الواحد بقى يقعد عالنت يظبّط دمغوا شوية او اتفرجلى على كام فيلم ..يا سلااااااام دى الحياه آخر روقان .......ياربى بس نفسى اعرف ايه اللى ناقص
وآدى ست الكل جاية تصّبح عليا ....بتعمل ايه يا حبيبى
-مفيش يا ماما قاعد عالكمبيوتر
-ايييييييييييه قاعد عالكمبيوتر يا فاشل وعندك امتحانات
-يا خبر افتكرت دانا امتحانى بعد يومين دلوقتى بس عرفت ايه اللى ناقص ........اشوف فيكو يوم عديتونى ياشوية متكاظين سلاااااااام

كلاكيت تــــــــــــــــــــــــــــــــالت مرة

دي تالت مرة اكتب الرباعية دي هنا وعلى الله ماديهاش الدليت التمام زي كل مرة

يـا حزين يا قمقم تحـت بحر الضياع
حـــزين انـا زيك وايه مسـتـطـاع
الحزن ما عدلـوش جـلال يا جــدع
الحزن زي الــبرد زي الصــداع
وعـــــــجبي
جــــــــاهيـن

الرباعية دي هي السبب الاساسي في اني بقيت غواص جوا بحر الأمل ... الناس كلها بقت حزينة , يبقى انا مش هابقى حزينة وهاضرب حزني صرمتين وابلعه بجردل مية بمجاري معتبرة من الحنفية وطبق سلطة بالمبيدات من اللي قلبك يحبها وبالعند ... اه بالعند مش هاحزن ابدا ... وهاطلع لـسـاني للحزن واقوله نكدت على 70 مليون مواطن مطروح منهم حكومة ... ومانكدتش عليا انا ..... يا اهــــــــبل يا عبـــــــــيط

Monday, May 22, 2006

ما حصلناش ال0000

وقد اعترضت الحكومه الاستراليه على تلك الاعمال البعيده تمام البعد عن الاعراف الدوليه والتى اصابت الشارع الاسترالى بصدمه كبيره
و قد كان اثير ذلك الموضوع فى برنامج تلفزيونى من اهم البرامج وأكثرها متابعه فى أستراليا بعد أن تم عرض فيلم يوضح تلك الانتهاكات
و قام نشطاء أستراليون بمظاهره أمام السفاره الاستراليه بمصر احتجاجا على تلك الممارسات
واستجابة لتلك الضغوط الشعبيه قامت الحكومه الاستراليه بمنع تصدير الماشيه مؤقتا لمصر بسبب الممارسات المفزعه التى تمارس ضد الماشيه الاستراليه فى المدابح قبل دبحها من فقأ عينيها و قطع أوتار القدم لشل حركتها.وقد عبر نشطاء حقوق الحيوان فى أستراليا عن سعادتهم بهذا القرار متمنين منع تصدير الماشيه نهائيا وليس مؤقتا0
فيما صرح السفير الاسترالى انه يتمنى استئناف التصدير وأن أستراليا تحتاج الى نظام يضمن لها متابعة ما يحدث للماشيه الاستراليه بعد وصولها مصر!!!0
نقلا عن جريدة الستور

اضيع فى صمتى

ان حرمتنى حبك .. فلا تحرمنى من الذكرى
فمن الممكن ان تأخذ معك كل شىء وانت بعيد
اما الذكرى .. فهى منحة الله للقلب الوحيد
اغنية فرنسية

عندما تتفتح السماء، وتنقشع الغيوم.. ويستفيق الغافى من سباته العميق.. فتبصر العين النور القادم من بعيد فى هدوء.. وتنصت الآذان لهمسات الاوراق والغصون.. وتستشعر كل حاسة فى الروح والجسد معنى الوجود.. يكون الحب فى ابهى صوره، واحلى ملامحه، واقساها .. اكون انا وحكايتى معك .. معك انت دون كل البشر .. اجدنى اعشق بما تحتويه كلمة عشق من معان مازلت لا افهمها لكنى احسها .. لا استطيع وصفها لكنى اعرفها لانى اعرفك .. ولأن حبك مستحيل .. اجده لقلبى حينا حياة ، واحيانا موت.. فاحاول الاف المرات ان ارحل بعيدا عنك .. لكن الرحيل يكرهنى .. وهذا المكان الذى هو مكانك يشدنى فيبقينى .. والهجران .. ليتنى اهجر .. وان استطعت ان اهجرك، فكيف اهجر نفسى وقلبى وروحى وجميعهم معك؟! .. كم تخيلتنى وانا اهجر، وقد دارت بيننا كلمات صغيرة الحروف كبيرة المدى ..
اقول ... سوف ارحل بعيدا
تقول ... سوف انتظر
اقول ... قد يطول الرحيل
تقول ... سوف انتظر
اقول ... قد لا اعود
تقول ... سوف انتظر .. وستعودين
ليتك بالفعل تعلم انى لا استطيع الرحيل او الهجران .. ليتك تفهمنى هكذا .. كما اتخيل
اقول ... ربما .. وربما
تقول ... اذا لا ترحلى
اقول ... انا حية بداخلك
تقول ... لا تبتعدى
اقول ... انا اقرب مما تتصور
وحقا انا اقرب مما تتصور .. وكل ما اطلبه منك ان تتخيل .. فقط تخيل .. تخيلنى وانا معك .. انى معك وحدك .. تخيلنى غير الاخريات والاخرين .. اطلق العنان لقلبك .. تخيلنا سويا قبل ان اضيع منك ومن نفسى .. فانا اضيع، وانت لا تدرى .. اضيع فى صمتى .. اضيع لانى وجدت عندك يوما ملاذى .. والتجأت اليه راجية حنانك وامنى، واعرف انهما عندك .. وقد بخلت .. اعطيت الكون وبخلت على نفس عاشقة .. ضننت بأمانك وحنانك على انا وحدى .. اه يا تعبى .. اه يا دمعى .. اه اناديك بها .. ربما تسمع .. ربما يوما تدرى

Sunday, May 21, 2006

الدنيا صــــغيرة

الدنيا ديه صغيره فيها ساعات وأيام
يا بخت من كان ورا جابه الزمن أدام

أن كنت فى الاول أو كنت فى الاخر
مهما الطريق طول مهو برده ليه أخر

على أيه بتحسبها ده الكل هيسبها ويتوه وسط الزحام

بيدور الزمن وبياخد كل حبيب فرحنا معاه
مها نعيش مفيش واحد بياخد أى شى وياه

الدنيا ديه دايره تجرح معاها قلوب
هنعمل أيه أنا وأنت فى دنيا بتمشى بالمقلوب

على أيه بتحسبها ده الكل هيسبها ويتوه وسط الزحام

يا بخت من كان ورا جابه الزمن قدام

ودى كانت آخر أغانى صابر الرباعى
وطبعا كلمات جميلة جدا بس المشكلة ان كل واحد هيسمع الاغنية دى هيروح مولّع السجارة ومرجع راسو لورا ويقول اكيد صابر حاسس بيه عشان كده غنالى الاغنية دى والنعمة الشريفة الراجل ده بيقول كلام كلو عبر و مواعظ ده راجل100%
دا لو قلبوا قوى انما بقى لو كان من ذوات القلوب الرهيفة هينزل عياط لحد ما صابر يعمل اغنية يقول والله الدنيا حلوة او يسمع أغنية بوس الواوا ساعتها هيقول الست دى
بتقول كلام كلو عبر و مواعظ دى ست 1000000%
آآآآآآآآآآآآه عليكى يادنيا قول كمان يابو صابر

تقوللي نفسك في ايه..؟ أقوللك

دي قائمة متواضعة بشوية حاجات نفسي فيها.. يمكن محدش مهتم يعرفها.. بس أديني بأتسلى ع الكيبورد
--------------------------------------
نفسي
أقابل الرسول(صلى الله عليه و سلم).. أشوفه و أسمع صوته.. و الصحابي عمر بن الخطاب.. و سيدنا يوسف كمان
نفسي
أدوق خمر الجنة.. و أواظب على صلاة الفجر.. في جماعة
نفسي
أموت و أنا ساجد.. و لما أموت محدش يبكي عليا كتير.. ولا يعملولي صوان بميكروفونات عالية
نفسي
أعيش في المدينة المنورة
نفسي
أعرف أقرأ أفكار الناس
نفسي
أرمي فيها اللي مش عاجبني في الحياةRecycleBinيبقى عندي
نفسي
ما أكررش نفس الأخطاء مع أولادي
نفسي
أتبهدل من كتر الضحك من قلبي.. لحد ما عينيا تدمع و عضلات وشي تشد و بطني توجعني
نفسي
أشوف يوم في الولية اللي بتفرسني لما بتقوللي.. عفوا رصيدك الحالي لا يكفي لإتمام هذه المكالمة
نفسي
أبطل عصبية.. و أتعلم الدبكة اللبناني.. و أنتظم في الرياضة
نفسي
نفسي ألاقيها بأه
نفسي
أتلهي على عيني و أذاكر عِدِل
كفاية كده المره دي... بس دول يتحققوا بس
moro

Saturday, May 20, 2006

نفّضلها وعدى1

دنيا غريبة و سنين ياما تفوت
عشة فراخ واحنا يا دوب كتكوت
لو بس تعرف انها زيّنا هتموت
لسابت الكل فحاله ومسمعناش للديك صوت

ونفّضلها وعدى

Thursday, May 18, 2006

انهيار




أيتها الجالسة في بقعة الضوء
تشاهدين الأخبار
صخب المعركة
ضرب المتظاهرين الأحرار
إسالة الدماء
وعد مبارك بالاستقرار
مد الطوارئ
بعد الإرهاب عن الديار
خبر عاجل
انتشال جثث الانفجار
غرقت عبارة
في الكره حققنا الانتصار
بوش صديق
إسرائيل أعز جار
إيران تعاقب
غيرها يملك أسلحة الدمار
فلسطين تموت
يحييها أطفال بأحجار
تهدمت منازلهم
لم يبق منها إلا تصاعد غبار
تنظرين إلي
عيناك توحي بالانهيار
صوتك يوحي بالانكسار
أحبك
أردت أن أقولها
قبل أن أقدم علي الانتحار


Tuesday, May 16, 2006

أُوغمن عليا أووغمن عليا... أي أي أي

الله يمسيك بالخير يا عادل يا إمام
من كام يوم و أنا بأعدي كوبري المشاه اللي بيعدي (إحم )النيل في مدينتنا المتواضعة.. سمعت طراطيش كلام بين أم و إبنها اللي كا بيسألها بكل براءة بعد ما شاف واحد قاعد بيبيع سمك في طشت مليان ميه على مدخل الكوبري
------------------------------------------------------------------------
الولد: (في براءة) ماما هو اللراجل بيقول السمك الصاحي ليه.. دا السمك مش بيتحرك!!!؟؟
الأم: (بكل حنكه) ماهو كان صاحي بس أول ما شافك أوغمن عليه على طول!!!!؟
----------------------------------------------------------------------
و من هنا يا أصدقائي نصل إللى سر عالم البحار الأعظم.. ألا وهو أن السمك بيستعبط و يُغمن عليه أحيانا
مش قادر أشيل من دماغي فكرة إن الولد ده ممكن تاني يوم في المدرسه يتفشخر على زمايله بالمعلومه الفظيعه دي... (أومال ايه.. دي ماما اللي قالت) ماما استسهلت...هاسيبكم تتخيلوا رد فعل اللي هايسمعه بيقول كده.. وللا لما بيقى شحط كبير و يقول كده
أيتها الأم (المدرسة).... رِفقاً....و شكر ا
بتاع البيانوللاmoro

Saturday, May 13, 2006

قلب وحيد


فراغ .. فراغ
رغم ان الخطى سريعة متعبة .. لكن قلبى فراغ
روحى امتلأت بحاجات الآخرين .. وتاقت نفسى لتلبيتها فإنشغلت
اما قلبى فكيف اشغله .. كيف املأه .. كيف اهديه امانيه وامانى معه
كيف يتحول صفير الريح فى خوائه الى لحن عذب له صوت حانى الغناء
كيف ينشد فترجع صداه الكلمات
انا يا قلب مثلك .. فى وحدتى انكمش بردا فى ليالى الحزينة
اهدى للأيام احلى ما فى ،وابقى وحدى .. بلا قلب
او بقلب مستعار .. ليس له صاحب

Friday, May 12, 2006

بنحبك يا ريّس

ايه يا جدعان اللى بيحصل ده انا لسّه داخل اشوف البلوج لقيتكوا مبهدلين الدنيا
ليه بس كل اللى انتوا عاملينوا ده من ساعه مادخلت وانا شايف شوية متكاظيين عمالين يقولوا حاجات غريبة عن الريس بتاعنا
مش عارف ليه كل ده انا عن نفسى مبسوط منه جدا دانا حتى هتخرج السنة اللى جاية و اكيد اكيد هلاقى شغلانة محترمة بمرتب محترم وبيت كبير ليا لوحدى وهيجيبلى واحده اتجوزها ومش بعيد يجيبلى الاولاد كمان مش بقولوكوا بيحبنا ومش عايز يتعبنا ده راجل باشا ومظبطنا
سيبك من انو ريّس بقالوا 25 سنة بذمتكوا لو واحد مربى كل...... احم قصدى قطة بقالوا 25 سنة مش كان حبها حتى لو كانت بلدى
ده طبعا غير ان الشعب كلو بيموت فيه
شكلوكوا مش مصدقينى طب نزلوا الملف ده واسمعوا رأى الشعب و ازاى هيتأثر لو الريّس مات..............قولوا آمين


http://www.20at.com/media/new/mooot1.rm



Thursday, May 11, 2006

حزب وطنى


حزب وطنى...حزب وطنى
يلا انضم لحزب الاوطان
و المطلوب يا زعيم الشجعان
تغرق كام غلبان
تلف جتتهم بالاكفان
وتمشى فى جنازتهم حزنان
تجرى ورا الفلوس
وتدوس على الابدان
تسرق الناس ببجاحه
وتكون خنزير حيوان
توطى راسك
وتبوس ايادى السلطان
تلحس جزمته
الى ان يظهر اللمعان
تصلطح قفاك وتقول
اضربنى كمان وكمان
ضربك احلى من الزبيب
ومن تفاح الجنان
تضحك وتكركع
لما يشبهك بابو قردان
انسى رجولتك
وكون من النسوان
اشرب واسكر
وصلى لما يقيموا الاذان
هى دى المواصفات
أوعاك تكون انسان
اوعاك تدافع عن الحق
خليك فاسد تكون كسبان
عيش حياتك خادم مطيع جبان
فار من الفيران
ومع الفقران
كون كلب سعران
كل لحمه ..اشرب دمه
وعزى أهله فى الجرنان
لو بقيت كده
فأنت من حزب الاوطان
اهلا بك
وسط زمرة الانتان
.

Tuesday, May 09, 2006

ضعف

خلاص ......هتمشى؟؟؟
طب ..استنى
معدش ينفع؟؟؟
ابقى قوليلى
اجيلك...اهنى
مش عايزانى اكون موجود
طب خلى جواباتى
ليه بتبنى سدود؟؟؟
مش لازماكى
لازمنى تكون معاكى
بترميها و تجرى ليه؟؟؟
كانت زمان بتفرحك
اوطى أجيبها ...ولا اسيبها؟؟
مابقتش عارف حاجه
غير انى عمرى ما هكرهك

بكرة انت وجاى

فيروز الحنين .. فيروز الامل .. فيروز الشجن

بكرة انت وجاى راح زين الريح
خلى الشمس مرايى والكنارى يصيح
وجمع ناس .. وعالاقواس
بكل شارع ضو حكايى
بكرة انت وجاى
انت وجاى يا حبيبى
---
وبكرة انت ومارق راح صور براج
ارسم البيارق عا روس الدراج
وصوت العيد .. يدق بعيد
والشجر يبكى عا المفارق
بكرة انت ومارق
انت ومارق يا حبيبى
---
رايتك منصوبى .. والدهب ميزانك
اعملنى العوبى و احملنى عا حصانك
وبالساحة لكبيرى اتمختر فيى
وعلق الغيرى على عينيى
على عينيى
---
بكرة انت وطالل بركض بلاقيك
وسطوح المنازل كلها شبابيك
وانت تدل عليى تدل
وتمسحلى جبينى بالسنابل
بكرة انت وطالل
انت وطالل يا حبيبى

القصيدة الكاملة

انا كنت ناوي اولع في الكلام دة كله
لكن عشان اخويا متكاظي
و عشان خاطر عيون كل المتكاظين
استحملوا مني هذه القصيدة

"القصيدة الكاملة"



-1-
في الركن من المقهي الصغير
جلست
ارتشف اسمك مع
رائحة القهوة الساخنة
تنتزعني صورتك من رجل
يطالع المغنية الهابطة
(كانت الاغنية رقيقة شوهتها الحنجرة البائدة)
تمنيت لو كنت بالجنة
و شاركتني المائدة
و غنت لنا الاغنية
جوقة من الملائكة
كنت استوحي من بسماتك
ومن قهوتي
قصائدي الصامتة
و كنت في كل مكان ، دوما داخلي
و في زحام النشاز و الاوجه الشاردة
طالعني الوجه ذو
العين الواحدة
كان عجوزا ككتاب الموتي
عميقا كالزمن
تركت عليه ايام الدهر
علامات نافذة
ورآك في عيني فابتسم
و غمز بعينه الباقية .

-2-

صعدت الي غرفتي
كم تشبهني الغرفة
.... .وكم تشبه القبور
بلا لون جدران غرفتي
فالالوان بعينيك
امتصت كل الالوان
حفرت في راسي التي
كم تدور
و في فراغ غرفتي
تجد اقلاما
و اوراقا
و قصائد صرعي
و سريرا
و سجادة قديمة
و بعض البخور

-3-

دقت الساعة الرابعة
و انا في الشرفة التي تريني
حارة تمتد
من شارع الموت الي طريق النسيان
و نسيم بارد
يعاني هذيان
و آه ....صدري يؤلمني
جسدي يعلن عصيان
كم تؤلمني تلك القصيدة
.....و كم تؤلمني القصائد
و استخراج الكلمة من بطون الحيتان
و كانت بجواري ورقة
لا تحمل عنوان :
""تخرجين من روحي ملائكة
تعزفين بهمساتك اللحن الذي
بحث عنه بيتهوفن و موتزارت ازمنة
..... و لن يوجد
تزرعين بيدي ليلكة
طفلة
تنبت الوانا و الحانا
تفجرين برأسي المسكين بركانا
من الافكار تسيل علي الاوراق قصائدا
تجعلين من عمري مسرحا
انت مخرجه و ابطاله
و حواره الممتد ابدا
تختصرين قصص الحب
و الف روميو يموتون وجدا
من اجل الف جولييت
و الوردة الحمراء في الكشكول
و الاحاديث همسا
في كلمة " احبك"
يا وجعي و يا وجع القصيدة
يا من جعلت الحب حبا""

لو اني اجد لقصيدتي عنوانا
لو انني في يوم
اكون شجاعا
لو اني احمل الورقة اليها
و اكتب العمل الكامل
من اجل خاطرها
و لو اني ازرع بحياتها
وردا و ليمونا و نعناعا
و لو اني .......

آه من الم الصدر و صداعا

-4-

لو اني اعرف هذا الغريب الذي
اقتحم عالمي اقتحاما

__: آن الاوان يابن الارض المنهكة
تعال معي بهدوء
لا تجعلها معركة

__: كم انت واضح حد الغموض و غامض
كحد المقصلة
__: استظل حتي و انت معي
تقول شعرا و جملا مركبة
اسرع فاني ذاهب بعدك لملك ووزيرين
و عجوزا محطمة
__: ساكون شجاعا و كن رجلا
كن كما اعرفك
ملك الليالي المظلمة
و الصرخات اللاذعة

قلت له و حروف اسمك في فمي
تسابق صوت الحشرجة
ساعقد معك اتفاقا
بلغها سلامي و حناني و حبي
و اشياء لم اقلها
و ما قالها احد من قبلي
و خذني بعدها و لو للمحرقة

__:في الصباح سيجدون سدا و ورقة
و خبرا صغيرا في الجريدة
و دمعة عين ساهرة
و يوما ستعرف ملحمة
"الذين ماتوا قبل ان يكتبوا
القصيدة الكاملة"

فبراير 2003

Monday, May 08, 2006

مصر التي في خاطري

انتم عارفين لما باجي اسمع ام كلثوم وهي بتقول مصر التي في خاطري ...... في سؤال واحد بيجي في بالي ..هي لما كانت بتغني كانت بتغني لمصر الموجودة اللي كانوا عايشين فيها ولا لمصر تانية في خيالها زي اللي في خيالنا0
انا واحد من الناس لو كان حد يجبلي سيرة السفربرة من كام سنة قبل ما خش الجامعة كنت اقلة ياعم سفر اية....ده انا ذي السمك لو طلعت منها اموت0
دلوقتي مستني اما اخلص دراسة علشان اكت على برة ذيي ذي ناس كتير ..... مش هروب...فقدان أمل جايز.....لكن اللي اعرفة اني خلاص حاسس بالقهر في كل حاجه ......في الجامعة ....في الشارع.......تخيل لو كنت بتحب وحدة وهي كل حياتك وهي بتحبك وكل الظروف ضدك......كلها0
مخنوووووووووووووووووووووووق........وانا واثق اني مش لوحدي يمكن ده اللي خلاني أقيد فكرة البلوج ........ يمكن في يوم نكتر ونعمل حركة ...مخنوقين.......
ساعات بحس انهم موتوا جوانا حاجات كتير وزرعوا مكانها الخوف والرعب......الخوف على حجات تافهه انا نفسي بنكسف لما بلاقي نفسي خايف منها....او عليها
انتم عارفين نفسي ابقى حر في حبها ...... نفسي احبها .....زي ما انا عايز......اصرخ وقول بحبك يا مصر .......ووالله ما كلام
نفسي الاقي فيها اللي ما يخلنيش ادور على حضن الغريب
اسمعوا ام كلثوم وردوا عليا ..........هي ولا مش هي
واحلموا
لان الحلم مرساة العجز0

Sunday, May 07, 2006

مشاهد

كلنا نريد لحظة حزن و تأمل وان لم تفعل السينما ذلك فلا يوجد فائده من وجودها اصلا0
المشهد الاول
اجمل شوت فى تاريخ السينما المصريه من وجهة نظرى العظيم احمد زكى مستلقيا على السرير المعلق بين شجرتين ناظرا للسماء فى اخراج عبقرى للعظيم عاطف الطيب وموسيقى تصويريه رائعه مشهد يشعرك بقشعريره تسرى فى جسدك0مع ان الفنان عبد العزيز مخيون افسد المشهد بدخوله للقبض على(منتصر)_احمد زكى_الا ان ذلك المشهد علامه من علامات السينما الخالده0
المشهد الثانى
عبد الموجود (عزت العلايلى)يلقى نظره على جسد ابنه مصرى(عبد الله محمود)ويسأله ظابط الجيش :ابنك ده يا عبد الموجود0
ينكر عبد الموجود فى ظل بكاء ان لم تبكى معه فاعلم انك فقدت الاحساس 0مشهد عظيم لصلاح ابو سيف موسيقى تدمى القلوب لياسر عبد الرحمن قصه رائعه ليوسف القعيد انه فيلم المواطن مصرى0مع اداء رائع لعمر الشريف يجعلك تحزن على حال ضعفاء تلك البلد0
ومشهد سياسى اخير لاحمد زكى فى فيلم معالى الوزير قال فيه:الشر 00الورم الخبيث اللى بيبدا بميللى وبعد كده يفضل يتوسع يتوسع لحد ما يسيطرويبقى الشرمزاج 00السرقه كيف 00والسلطه ادمان0
الكلام ده فكركم بحاجه؟؟؟

الواد قلبه بيوجعه.. و عايز حد يدلعه

جلسَ الفتى في عُقرِِِِ ِ دَاري... وفي عَينَيهِ حُزنٌ مُبين
فقلتُ خيراً؟؟
قال الفتاةُ بالجُوارِ ِ ... قد زَجَرَني أبوها اللعين
لمَا رآني و الجذعُ عَاري... بالشُرفَةِ أستَعرِضُ لها العضلتين
قُلتُ سُحقاً لكَ يا جاري ... ألم تَخطُبُ منذ يومين؟؟
قال بلى ... و زيادَةُ الخير.. خيرين
قلت ثَكِلتكَ أُمُكَ يا جاري...لَيسَ ذاكَ زَمَنُ الجواري
فـاتـَق ِ ربَ العالمين
moro بتاع البيانوللا

Saturday, May 06, 2006

قال الشاعر

الشمس لا تزول
بل تنحني
لمحو ليل آخر
في ساعة الافول
* * *
أقول:
يبالغ القيظ بنفخ ناره
وتصطلي المياه في أواره
لكنها تكشف للسماء عن همومها
وتكشف الهموم عن غيومها
وتبدأ الامطار بالهطول
فتولد الحقول
* * *
أقول تعلن عن فراغها
دمدمة الطبول
والصمت إذا يطول
ينذر بالعواصف الهوجاء
والمحول
رسول
يحمل وعداً صادقاً
بثورة السيول!
* * *
أقول:
كم أحرق المغول
من كتب
كم سحقت سنابك الخيول
من قائل
كم طفقت تبحث عن عقولها العقول
في غمرة الذهول
لكنما
هاانتذا تقول
هاهو ذا يقول
وها أنا أقول
من يمنع القول من الوصول؟
من يمنع الوصول للوصول؟
* * *
أقول عودنا الدهر على
تعاقب الفصول
ينطلق الربيع في ربيعه
فيبلغ الذبول
ويهجم الصيف بجيش ناره
فيسحب الذيول
ويعتلي الخريف مد طيشه
فيدر القفول
ويصعد الشتاء مجنوناً الى ذروته
ليبدأ النزول
أقول:
لكل فصل دولة
لكنها تدول
احمد مطر

Friday, May 05, 2006

الملك هو الملك

"الكل شيء واحد ، ابحث عن العلامات"
انه المعلم باولو كويللو

اليكم هذه الكلمات التي اعتبرها احد العلامات التي ظهرت في طريق اسطورتي الذاتية انها قطعة من الامل البراق الي عقول جميلة ساعدتني كثيرا

انه الكنج منير

بحر الحياة غدار و احنا لفين رايحين
شايل معاه اسرار و احنا معاه ماشيين
ايام تفوت و تروح و احنا ولا حاسين
احلام تعيش و تموت يا قلوبنا يا خايفين

الطير بيهاجر و بيرجع
الشمس بترحل و بترجع
الدنيا بتاخد و بتدي
الليل لو طول هيعدي
دي ليالي بنحلم و تعبنا
ورجعنا لوحدنا بعذابنا
حاول تتغير
و مسيرك تقدر
و بلاش نستسلم يوم للحزن مادام عايشين
لو ينسي الواحد احزانه
هيشوف الورد و الوانه
لو نفتح للدنيا قلوبنا
هتدق الاحلام علي بابنا
دي ساعات الدنيا بتوعدنا
و نقرب منها و تبعدنا
حبها من قلبك
حبها هتحبك
اضحك للدنيا الفرحة هتيجي ف غمضة عين
بحر الحياة غدار
الدنيا لسة بخير
شايل معاه اسرار
في حياتنا لسة كتير
ايام تفوت و تروح
بكرة هييجي اكيد
احلام تعيش و تموت
هيجينا حلم جديد