Monday, May 29, 2006

كف رقيق

وساءلت عنك الايام قالت
انت راحة يد ندية تهدهد العمر الخائف
وتمحو من القلب الأحزان


احملك بداخلى .. اتنقل هنا وهناك .. اتحدث و اضحك .. اغضب وابكى .. وانت بداخلى السر الكبير .. منذ التقينا وانت سر .. احتويتك بداخلى دون ان ادرى ، ودون ان تدرى .. اعرفك وكانى اعرفك منذ الصغر .. منذ زمن بعيد .. ترى .. ماذا جرى .. وماذا كان؟ .. قلبت كل الموازين .. وتخطيت القواعد .. فلم اقل لك يوما لا .. ولا رأيتك يوما مثل باقى البشر .. فانت رجل صامت .. تخفى بين حنايا روحك عالم من الاسرار .. ورغم فارق الزمن .. وجدتنى انحنى احتراما، واستميت ضعفا اليك .. اصبو الى ود جميل يقربنى منك .. واقتربنا .. ثم فجأة .. حسمت امرك .. وكانت ايام البعد التى لا فرار منها .. واليوم ارتد اليك باعنف مما كان .. اسمع وقع خطواتى على الارضية الملساء .. واسمع خفق القلب فأميز فيه خوفى عليك .. ورأيت فى اللون الابيض حولى مزيجا من الوان اخرى جعلت من الممر الواسع الذى يقودنى اليك دنيا من الاماكن التى فيها تلاقينا .. اسير فيه وانا اعلم اننى ساراك فى اخر حجراته تلك التى الى اليمين .. سأراك .. ترى اتذكر اخر مرة تلاقينا .. كنا مع احبابنا الصغار .. لقد علمتنى كيف احنو عليهم .. كيف اهمس بقلب كل صغير فيهم باحساس الامان المفقود .. كنا معا .. شهر بعدها .. واعلم عنك ما جرى .. ها انا اقترب .. فقط بضع خطوات .. انا الان امام بابك، وبابك موصود .. طرقته .. فتح الباب وطل وجه برىء .. رأتنى اختك وقد تدافعت الدموع لعينيها .. ابتسمت اطمئنها وعيناى تكاد تركض اليك .. احتضنتها ثم غادرت هى الغرفة .. وبقينا انت وانا والصمت .. انا ما زلت ببابك .. اراك فوق فراشك .. واجتاحنى حنين جارف اليك .. لكأنى اسمعك فى حوار عابر من حواراتنا .. فريق الكرة الذى تشجعه .. صديق تحبه تحكى عنه .. عقيدة تؤمن بها .. استندت الى الحائط ارقبك .. كنت نائما .. مستكينا .. هادئا .. وقد اراحنى هذا قليلا .. فقد كنت اود ان اراك ولا ترانى .. رحت اتقدم نحوك مترددة الخطوات .. اه يا انت الذى تأسرنى .. اود لو انزع عنك الالم واضعه فى نفسى .. اردت ان اقترب قدر الامكان .. جثوت الى جوار فراشك .. ورفعت رأسى اليك .. اتأمل جانب الوجه الذى اراه منك .. وذلك الكف الرقيق النائم الى جوارك .. كف رقيق .. لطالما حن وبذل واعطى.. اود لو اصافحه .. ولكنى لا اجرؤ .. اود لو اقبله .. لكنى لا اجرؤ .. اه يا روحى .. تحبو اليك فى شوق، وكأنها ذهبت عنى الى الابد .. ابكى .. انا ابكى احساسى الموحش بالغربة فى هذا العالم من دونك .. ابكى تعبك وعجزى .. ابكى الفروق التى حالت بيننا .. ابكى مشاعرنا المستحيلة .. ابكيك انت وانت هنا .. ضعيف متعب .. ابكى وأتأوه .. اتسمع نظم انفاسك .. اتنفس رائحتك وانا ادفن وجهى الى جوارك .. ترى كم مكثت .. لا اعلم .. ترى .. هل هذا صوتك يهتف بى .. صوت واهن لا يقو حتى على الهمس .. ناديتنى باسمى .. ورفعت رأسى اليك .. هاتان عيناك .. أرانى فيهما .. رغم ضعفهما قويتان كما هما دائما .. حنونتان كما هما دائما .. رافضتان كما هما دائما .. تأملتنى .. ورغم حنانك واهتمامك .. ورغم الشوق فى عينيك .. تأملتنى وقد قالت عيناك ارحلى .. اغمضت عينيك ، وابعدت وجهك عنى .. وانا ذاهلة .. فبقدر قربنا لابد ان نبتعد .. حكم الناس .. وقالت الاعراف .. وانت لا تستطيع ان تتجاهل الاعراف .. حتى وانت مريض .. وبحكم الظروف لابد ان اكون بعيد .. ربما نصير بعيدين كالمشرق والمغرب فلا اراك ولا ترانى .. لكنك رغم كل شىء لا تزال ها هنا بين حنايا النفس .. والروح تطمئن بين جوانحى انك انت الوحيد .. وهذا يكفينى ويكفيك .. سأرحل رغم حاجتى وحاجتك .. ساخرج للناس وامضى بما علمتنى .. سأمضى بك وانت بداخلى .. اتلمس بعينيك الطريق .. وأهدى لكل انسان فى هذه الدنيا منك هدية امان وحنان من كف رقيق .. ويكفينى بعد ان غادرت حجرتك ، وانا استند الى بابها الموصود خلفى .. همسة من صوتك الواهن باسمى .. واهة تبكى رحيلى

15 ليف يور كومنت هير بليز:

mesho_girl said...

جين.........قصتك حلوة جدا..
يا مقلبة الاوجاع في زمن يتطلب اخفاءها..
كالعادة رومانسية جداااا.....

Rivendell** said...

يا بنتي ارحميني انا عندي امتحان والعياط مش حلو ليا الايام دا خاااالص .. عبقرية ومبدعه وحرااااااااااام عليكي بجد .. طيب ليه يسيبوا بعض .. تولع الدنيا فوق بعضيها دا رايي .. انا ايه اللي مقعدني معاكم في البلوج دا انا بدي افهم كووووول الكبس المنهجي اللي كنت عاملاه لروحي بوظتوووه .... بس تصدقي انت دماغ مبدعه

zordeak said...

حرام عليكى بجد .., هوه فيه حد بيحس كده ..ايه الاحساس الرائع ده .., بس انا شايف ان مفيش حد يستاهل الحب ده .., ده حب لو اتوزع عالبشرية يكفى ويفيض كمان .., وبينى وبينك ..مفيش حد يستاهل

zemos said...

هي جيين
مكنتش محتاج أنزل لتحت عشان أشوف
posted by: jeen
الأهم بأه يا جيين إن لما حاجه بتتجسد زي شريط فيلم سينما في دماغي ... بتبقى رائعة... و من غير ولا كلمة... سمعت كل المؤثرات الصوتية... اللي ذكرتيها و اللي ما ذكرتيهاش

karakib said...

طب ليه كده ؟ ده كلام يعيط
انتوك

أجدع واحد في الشارع said...

zordeak
انا رايى من رايه
بجد مفيش حد يستهل الحب ده كلو
حتى لو كان مين
الحب ده كان زمان

old metkazy said...

ايه الافتري دة حرام عليكي
معقولة في كدة
امال بطلات قصص metkazy مش كدة خالص ليه؟؟!!!!

اسلوبك كالعادة مميز مش محتاج توقيع

و فعلا زي ما moro قال القصة دي تتشاف مش تتقري ، فعلا حاسسها بالموسيقي التصويرية و الاضاءة و كل حاجة

شكرا علي هذا الالم

jeen said...

mesho
صديقتى الصدوق .. الطبيعى بتاعى تقليب الاوجاع .. مانتى عارفة بحب المواجهة .. والمواقف القاطعة

غواص بحر الامل
والله انا اسفة .. بس اعمل ايه .. واحدة حالاتها كلها نكد .. اموت نفسى .. والله بدعيلك انتى وكل اللى زيك ربنا معاكوا يفك زنقتكوا

المفروض اللى عندوا امتحانات زيكوا يقاطع البلوج ده .. هو ناقص هم

zordiak
تفتكر ...؟؟

jeen said...

moro
ياه .. كل ده .. مش عارفة ارد .. اقولك.. تيجى نجرب ونعمللها اغنية من تأليف حد من اصحابنا وتلحين حد من اصحابنا .. فكرنى نتكلم فى الموضوع ده
وتكرملى عيونك خيى مورو

karakib
هو كلام يعيط .. بس اهو حالة ممكن تكون موجودة

ابن الشارع
بجد انا عاوزة اسال سؤال .. هو احنا حكمنا على الحب بالاعدام ولا ايه .. مش احنا بشر .. وفينا كتير ناس كويسين .. طب ليه مايبقاش فى حب كدة .. الاجابة .. اعتقد لاننا فقدنا الامل .. ومابقاش عندنا استعداد نحاول


old metkazy
والله يا عم انا مش مفترية .. بس مبسوطة انها شديتك ..

بس احنا نيجى جنبك ايه يا تقييييييل

وعفوا .. اى خدمة .. كل يوم من ده

Anonymous said...

اولا احيكى على الاحساس اللى طبعا باين جدا انه الى حد ما تجربة شخصية وامنيات نفسك تحققيها .
بس انا كان ليا تعليق صغير .! مادام ةفى حاجة انا مش اقدر اواجه بيها الناس يبقى قلتها احسن لان احنا عايشين فى الواقع اللى حوالينا مش ممكن تاخدى النص وتسيبى النص التانى لمسى الارض وعيشى الواقع وماتخليش خيالك ياخدك لبعيد علشان ممكن ماتقدريش ترجعى تانى وانت فى الاخر الوحيدة اللى هتخسرى مش اى حد تانى ومادام انت بتقولى انك بتحبى المواجهة لازم تواجهى نفسك قبل ماتوجهى الناس وتشوفى الموضوع هبقى اخرتة ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لان انتى الوحيدة الى هتخسرى
انا اسف لو كنت دايقتك بكلامى لكن انا مش عاوز اشوف فى واحدة كويسة زيك نهاية شفتها فى ناس كتيرر
انا عارف انا طولت عليكى ......... انا اسف...........

Anonymous said...

واحب انوة عن حاجة بمناسبة "الكف الرقيق" انا اتذكر بطل الكرتون المعرووووووووووف و العظييييييم حبيب الملايييين "................بكار..........." واحب اقول الاغنية :
يابو كف رقيق وصغير .......


بكار ...بكار ...بكاااااااااااار
* لا تنسوا المؤثرات الصوتيه

jeen said...

anonymous
الموضوع مش كبير للدرجة دى..
اوقات لما نتعب من العالم .. بكل مافيه من قسوة .. وظلم .. وناس قلوبها بقيت حجر.. بنرسم فى وجداننا حلم .. حالة بنخلقها جوانا نعيش فيها ساعة .. اتنين .. نخلق احساس اجمل من الموجود ..علشان نقدر نكمل الطريق .. بندور على احلى ما يمكن ان يكون فينا .. او نتخيل انه يكون .. ومافيش احلى من ان الانسان يعطى بدون ان يتوقع اى مقابل .. ان يحب بلا ميزان .. ولا حسابات فين وامتى وازاى .. وايه النتيجة ..

القصة واى قصة انا بكتبها هى حالة .. بعيدة عن واقعى ..لكن قريبة جدا من نفسى .. لانها فى النهاية جزء منى

ميرسى اوى على اهتمامك ونصيحتك الاخوية .. بس صدقنى .. انا مايتخافش عليا....... وسعيدة جدا بردودك .. مش زعلانة ابدا ..

jeen said...

بكار

وعيون فنان محتار
ابو ضحكة وصوتها فى قلبه
بتصحى الف نهار

فعلا كرتون تحفة مووووووت

نورت البوست

Anonymous said...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»

Anonymous said...

What a great site Foods high in protein low in cholesterol potassium Chrysler limo http://www.fax-software-7.info/alarm_county_fire_south.html Microlite eyewear 2001 gmc yukon transmission cooler install fire alarm sound clip Pocket strippoker 2 v1 0 Home insurance oakland Video cards supported with media center 2005 http://www.skin-care-products-3.info/the-home-made-cure-for-acne.html

Post a Comment