Monday, May 08, 2006

مصر التي في خاطري

انتم عارفين لما باجي اسمع ام كلثوم وهي بتقول مصر التي في خاطري ...... في سؤال واحد بيجي في بالي ..هي لما كانت بتغني كانت بتغني لمصر الموجودة اللي كانوا عايشين فيها ولا لمصر تانية في خيالها زي اللي في خيالنا0
انا واحد من الناس لو كان حد يجبلي سيرة السفربرة من كام سنة قبل ما خش الجامعة كنت اقلة ياعم سفر اية....ده انا ذي السمك لو طلعت منها اموت0
دلوقتي مستني اما اخلص دراسة علشان اكت على برة ذيي ذي ناس كتير ..... مش هروب...فقدان أمل جايز.....لكن اللي اعرفة اني خلاص حاسس بالقهر في كل حاجه ......في الجامعة ....في الشارع.......تخيل لو كنت بتحب وحدة وهي كل حياتك وهي بتحبك وكل الظروف ضدك......كلها0
مخنوووووووووووووووووووووووق........وانا واثق اني مش لوحدي يمكن ده اللي خلاني أقيد فكرة البلوج ........ يمكن في يوم نكتر ونعمل حركة ...مخنوقين.......
ساعات بحس انهم موتوا جوانا حاجات كتير وزرعوا مكانها الخوف والرعب......الخوف على حجات تافهه انا نفسي بنكسف لما بلاقي نفسي خايف منها....او عليها
انتم عارفين نفسي ابقى حر في حبها ...... نفسي احبها .....زي ما انا عايز......اصرخ وقول بحبك يا مصر .......ووالله ما كلام
نفسي الاقي فيها اللي ما يخلنيش ادور على حضن الغريب
اسمعوا ام كلثوم وردوا عليا ..........هي ولا مش هي
واحلموا
لان الحلم مرساة العجز0

13 ليف يور كومنت هير بليز:

zemos said...

الله يريح قلبك....
تعبت قلبي....
روح يا شيخ
جاتك الـ... جاتك الهنا

Unknown said...

اهلا بأول واحد كان لازم يكتب فى البلوج ده 0
على فكره انت بتحبها جدا مادام قلت الكلمتين دول يبقى بتحبها زى ما كلنا بنحبها مهما عملت فينا 0

ayman_elgendy said...

مبروك البلوج

:-)

يلا ننسي الخوف...ننسي الاحباط....ننسي الانانية....نكتب ونصحي الناس....نغير اللي فينا.....وساعاتها بس حنس بحب الوطن الحقيقي مش بتاع الاغاني

تحياتي

karakib said...

مصر هي
انت و انا عائلتي و عائلتك احبائي و احبائك اصدقائنا جميعا
لازم نحبها حتي لو فيها مشاكل كتير 00كتير اوي
انتوك

Unknown said...

الله يبارك فيك يا ايمن احنا اتشرفنا بوجودك على البلوج0


العزيز انتوك
رأيى من رأيك اشكرك على دخولك على المدونه
نورتونا

old metkazy said...

و الله بنحبها كدة

بكل زخم التفاصيل الغبية اللي مؤداها حاجة واحدة "الاختناق"

يعني احنا الضحية اللي من جوة نغاشيش سيكلوجيتها بتحب كونها ضحية ، بنحبها و هي خنقانا
و بنحب خنقتنا فيها و بنحب كل هؤلاء المخنوقين و طريقتهم في التنفيث عن خنقتهم
هي كدة شروة واحدة

بالذمة فيه مكازية اكتر من كدة

ميليجي said...

احساس جميل انك تلاقي الناس من حواليك متشاركة معاك في الحلم وخصوصا لو الحلم ده محتاج مشاركة فيه
كان ليا واحد صحبي رقعني جملة في يوم بيقولك اية بقى"اجمل ما في الناس انك تذوب فيهم....واسوء ما فيهم انهم لايشعورون بك"
لازم نحس ببعض
مورو......هو مش اسمك ده تبع المقاطعه.
ميتكاظي......يارب نعرف نصرخ بحبها
ايمن ..... الله يبارك فيك....فعلا احنا محتاجين ننسى حجات ونفكر بعض بحاجات خليك فاكرنا وفكرنا
اولد مكاظي....بحبها بغباءها وصبرها على اللي مبهدلنها ماهم برضة في يو مانوا عيالها ....بس الشيطان صايع....مش برضوا ده تبع عقوق الوالدين

zordeak said...

مشكلتنا اننا كلنا بنحبها ..,حب لدرجة العشق والموت .., حب غريب .., لما يحصل لك مشاكل الدنيا كلها فيها وتكون مخنوق وعايز تعيط .., وتلاقى فيها كلاب كتيير ويتقال عليهم احسن منك .., بعد ده كله بتقوول ..,بحب يا بنت الكلب .., بحبك غصب عنى ومهما حصل فيا ..,بحبك علشان انتى مصر .., وكلنا زيك كده ..,كلنا بنحبها وبنموت فى ترابها .

zemos said...

انت بتتكلم جد وللا بتخنق عليا
هو لازم مورو يبقى شيكولاته مستورد يعني؟؟؟
خدها يا أخي بمعنى (زياده منه) more+ menno= moro

دا اذا ماعتبرناش انه بيشترك مع اسمي في كل الحروف ما عدا حرف واحد

عيب عليك يا مليجي... وانا اللي كنت عاوز أناسبك و أطلب منك أختك أوشا

jeen said...

حبيبتى .. يا حبيبتى .. اغنية محمد منير
مش عارفة فاكرينها ولا لأ .. بس لما قريت موضوعك يا مليجى لاقيتها بتغنى جوايا ..

اخر جملة انت كتبتها " احلموا .. الحلم مرساة العجز" .. حقيقى دا صحيح .. بس لولا العجز ماكانش بقى فيه حلم .. ولو مافيش حلم مافيش خيال .. ولو مافيش خيال يبقى مافيش بكرة .. حتى لو مش واضح المعالم .. حتى لو بكرة دا مخنوق او تايه زينا كدة .. بس من حقنا حتى لما نحس بالعجز .. نلاقى بديل عن الانتحار..

احساسك ده احساس ناس كتير .. انت مش لوحدك .. ناس كتير من الاف السنين .. ويمر الزمن ومصر زى ماهى باقية .. اقوى من الزمن


وعلى رأى شادية .. "كل شىء اتغير .. واحنا بنكبر ونكبر.. ونفارق بعضنا .. وبتبقى يا مصر دايما .. طفل هيفضل صغير .. بنحبه كلنا"

She said...

تصدق يا مليجي انك جبتلي اكتئاب وكرشه نفس

روح منك للي كلت دراع جوزهاا

انا مش عارفه احنا تاعبين نفسنا ليه؟؟

تصدقو انا هبيع كل حاجه البلد والمكتبه وورقه وقلم والجلسه الهبابيه والكمبيوتر والبلوج كمان بعشرين يورو
اياكش تولع بقي

Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! Difference psoriasis eczema order levitra online dream pharmaceutical Fluoxetine photo

Anonymous said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it » »

Post a Comment