Monday, May 22, 2006

اضيع فى صمتى

ان حرمتنى حبك .. فلا تحرمنى من الذكرى
فمن الممكن ان تأخذ معك كل شىء وانت بعيد
اما الذكرى .. فهى منحة الله للقلب الوحيد
اغنية فرنسية

عندما تتفتح السماء، وتنقشع الغيوم.. ويستفيق الغافى من سباته العميق.. فتبصر العين النور القادم من بعيد فى هدوء.. وتنصت الآذان لهمسات الاوراق والغصون.. وتستشعر كل حاسة فى الروح والجسد معنى الوجود.. يكون الحب فى ابهى صوره، واحلى ملامحه، واقساها .. اكون انا وحكايتى معك .. معك انت دون كل البشر .. اجدنى اعشق بما تحتويه كلمة عشق من معان مازلت لا افهمها لكنى احسها .. لا استطيع وصفها لكنى اعرفها لانى اعرفك .. ولأن حبك مستحيل .. اجده لقلبى حينا حياة ، واحيانا موت.. فاحاول الاف المرات ان ارحل بعيدا عنك .. لكن الرحيل يكرهنى .. وهذا المكان الذى هو مكانك يشدنى فيبقينى .. والهجران .. ليتنى اهجر .. وان استطعت ان اهجرك، فكيف اهجر نفسى وقلبى وروحى وجميعهم معك؟! .. كم تخيلتنى وانا اهجر، وقد دارت بيننا كلمات صغيرة الحروف كبيرة المدى ..
اقول ... سوف ارحل بعيدا
تقول ... سوف انتظر
اقول ... قد يطول الرحيل
تقول ... سوف انتظر
اقول ... قد لا اعود
تقول ... سوف انتظر .. وستعودين
ليتك بالفعل تعلم انى لا استطيع الرحيل او الهجران .. ليتك تفهمنى هكذا .. كما اتخيل
اقول ... ربما .. وربما
تقول ... اذا لا ترحلى
اقول ... انا حية بداخلك
تقول ... لا تبتعدى
اقول ... انا اقرب مما تتصور
وحقا انا اقرب مما تتصور .. وكل ما اطلبه منك ان تتخيل .. فقط تخيل .. تخيلنى وانا معك .. انى معك وحدك .. تخيلنى غير الاخريات والاخرين .. اطلق العنان لقلبك .. تخيلنا سويا قبل ان اضيع منك ومن نفسى .. فانا اضيع، وانت لا تدرى .. اضيع فى صمتى .. اضيع لانى وجدت عندك يوما ملاذى .. والتجأت اليه راجية حنانك وامنى، واعرف انهما عندك .. وقد بخلت .. اعطيت الكون وبخلت على نفس عاشقة .. ضننت بأمانك وحنانك على انا وحدى .. اه يا تعبى .. اه يا دمعى .. اه اناديك بها .. ربما تسمع .. ربما يوما تدرى

13 ليف يور كومنت هير بليز:

Anonymous said...

من لا يدرك قيمة الماس بين يديه لا يستحقه , وعندما لا يدرك الماس قيمته الذاتيه فهو يستحق ان يعامل معاملة الزجاج

Rivendell** said...

التخلف العقلي والغباء بقوا صفة عامه الايام دي على فكرة , ماتزعليش يا بنتي بكره يجيلك سيد سيده وهتقولي غواص قالت


ماتزعليش مني يا جين اني سايبه في كلامي كدا, انا اللي في قلبي على لساني وانا معتبراكي اخت ليا لانك واحده من فريق المتاعيس دا

change destiny said...

حاسة ان رد anonymous
قاسي قوي

يا بنتي الزمن بينسي كل حاجة اصبري

Unknown said...

جين

ركنى الكئيب والحساس فى تلك المدونه
مش عارف اشكرك ولا اقول قلبتى علينا المواجع0
بس على العموم يعنى خير ان شاء الله

zemos said...

الجميل هنا في البلوج ده... إن مفيش واحد زي التاني
كلنا بنكمل بعض
و الحته دي... اللي مش لاقيلها وصف إلا بكلمة الحته دي... الحته دي بتاعت جيييين
جميييييل يا جيين... إلى الأمام...
ملحوظة/.... أي حاجة تكتبها جيين لازم لها ضوء خفيف و صوت بيانو خفيييييف

jeen said...

مش عارفة اقول ايه على الاهتمام الجميل ده بالردود ...

anonymous..كلامك ممكن يكون حقيقى لكن فى حاجة نسيتها
قطعة الألماس لو اهملت .. هتنسى بمرور الوقت انها الماس .. هتتركن ويغطيها التراب .. وتتوه وسط قطع تانية من الازاز ..وفين بقى لو صدفة خلت خبير ودول نادرين يكتشفها .. ويردلها بريقها .. الالماس زى الناس .. من غير اهتمام وتشجيع بينطفى

jeen said...

غواص بحر الامل

ايه المشاركة الوجدانية دى كلها .. والله فرحت جدا من وقفتك جنبى .. هى دى بنات البلد .. وماتخافيش يا غواص سيبى فى كلامك براحتك خلى البساط احمدى..
كلنا واحد فى هذا الوطن الذى يدعى خطأ ... بلوج

change destiny

صحيح الزمن اكبر مداوى..قلبك طيب قوى ..بس الفكرة انى حبيت اوصل ان فى حولينا قلوب بتحب كدة .. دا نوع من انواع الحب القاتل .. والخاطرة دى ادب ذاتى مش تجربة ذاتية .. وعموما احنا محتاجين الصبر فى حياتنا على كل شىء حتى الحب

jeen said...

metkazy افندى

بقى انا بردوا الركن الكئيب والحساس فى المدونة .. عموما كلامك ده يدل انت قد ايه اتأثرت .. وده يخلينى مبسوطة مووت .. الاحساس بيوصل م القلب للقلب .. يعنى على المدى الطويل فى منى امل .. فى الكتابة طبعا

moro بتاع البيانولا

انا بجد مش لاقية اقول كلام .. بس تكرم خيى مورو ..ويكرم تمك

ميليجي said...

انا عارف العبط ده........عارفه
نصيحه من عبيط قديم.........حاولي تبطلي
ولو عرفتي قليلي اذاي

zordeak said...

مقطوعة رائعة من الاحساس الراقى ..,انتى دايما كدة يا جين ..,ببساطة كدة اكتر واحدة بتحس فى البلوج ده وبتعرف تعبر عن احساسها .

Anonymous said...

جيد يا جيين بس انا حاسس ان الاحساس ده كله اكيد جاى من تجربه شخصيه وانك حساها اوى كده
اوعى تزعلى من كلامى ولاتفتكرى ان انا حشرى ولا حاجه يعنى
بس الواحد فى يوم من الايام لازم يحدد اهدافه ويعرف ايه اللى ممكن منها وايه اللى لا

jeen said...

ميليجى

انا والعذاب وهواك .. عايشين لبعضينا .. اخرتها ايه وياك .. ياللى انت ناسينا .. وعلى رأى فريد .. الحب من غير امل اسمى معانى الغرام.. مش عبط

zordeak

ميرسى كتييييير قوى خااااالص .. هو انت لسة شوفت حاجة

anonymous

بالنسبة للخاطرة دى هى فعلا ادب اكتر من انها تجربة .. صحيح ليها اصل .. بس مش كدة لانى عارفة زى مانت قولت ايه مسوح لنا بيه .. وايه ماينفعش انه يكون .. بس دا مش معناه ان مافيش ناس عايشين كدة .. لهم قلوب من الرقة انها تحب كدة.. قلوب بتتكلم من غير ما تتكلم .. ودول هم التعبانين من غير ما حد يحس بيهم ..

وعلى فكرة..انا مش زعلانة منك ابدا.. وكمان انت مش حشرى خاااااااااااالص .. بالعكس انا سعيدة جدا بالمناقشة والرد

Carmen said...

يااااااااااااااااه يا جين جميلة قوى قوى


واحساس عالى جدا

بس اصبرى بكرة تلاقى اللى يعرف قيمة الماس ويكتشفه ويلمعه ويرجع يبرق تانى


وساعتها كل حاجة تانية هاتتنسى ومش هايبقى منها ولا حتى ذكرى صغيرة قد كده

بس ساعتها بقى ماتنسيناش

Post a Comment