Thursday, December 28, 2006

مائة و ثمانون درجة

قالوا أن الوحدة خير من جليس السوء... لكن ان تكون نفسك هي جليس السوء....!!... تلك مشكلة
تكبيرات العيد و تلبية الحجاج على إذاعة القرآن طوال الوقت... و أجراس الكنائس في الأجواء بالخارج.... العالم يحتفل... وما من بالغ ,عاقل, راشد إلا و يفكر بالإستمتاع... بالخروج..بالزيارات..بأي شكل
لكنني لم أرغب في كل هذا... فـ 2006 لم تتركني على حال يجعلني متفائلا بأن ينصلح الحال فيما بعدها... فهذه أسرة تتفكك... و هذا أعز صديق أفقده في حادث العبارة 98...و تلك وظيفة خسرتها -ويالفرحتي- لأمانتي
تكاد أيام الأعياد تنقضي و لم أتلق معايدة إلا من أبي و أمي.... و المدام تقضي العيد مع أهلها بمحافطة مجاورة... ذاك أفضل لها من مجالسة كئيب مثلي... أنا نفسي شجعتها على ذلك
ظلام.....الغرفة تومض بين ثانية و أخرى لتغييري المستمر لقنوات التليفزيون دون حتى أن أنتبه لما يُعرض بها
أقوم لأُعد لنفسي القهوة.. التي ما صرت أشربها إلا حديثا..... أشرد بتفكيري....
أنا و وهي أجلنا الإنجاب لحد ما الأمور المالية تستقر... و أديك استقريت..عواطلي
أنتبه على صوت فوران القهوة... تباً... سأعدها من جديد.... يرن هاتف المنزل
ألو
ايه يا بوب... مش خارج وللا ايه؟
مين معايا؟
أأأ... آسف يا فندم طبت نمرة غلط... كل سنة و حضرتك طيب
(....!!!.....)
يأتيني صوت فوران القهوة من المطبخ من جديد... لكني هذه المرة أبتسم رغماً عني.. و أطفئ شعلة الموقد.. ثم أرتدي ثيابي و أتصل بها
كل سنة و انتي طيبة... أنا جايلك دلوقتي....ننزل أي مكان ناخد فيه نسكافيه سوا
moro

14 ليف يور كومنت هير بليز:

ميليجي said...

مش بقلك احيانا لازم تتبع العلامات
تعليق مؤقت
عم اروقلك
مية مية يا مان

كراكيب نـهـى مـحمود said...

مممممممم
النيسكافيه ميتشربش في اي حته جرب سلنتروا

zemos said...

مليجي
مش اللي في بالك

كراكيب
بحب جو سلنتروا جداااااااا
مش زي أي كافيه شفته

Utopian said...

طب المدام و مسافرة
يبقي رايح تشرب نسكافيه مع ميييييين؟
قول قول ...سرك في بير

:)

افردها يا عم...مش مستاهله

zemos said...

ماهو..... أنا كنت بأكلم المدام
ماخدتش بالك من الأسلوب الرسمي في الكلام :)

Utopian said...

moro

أغنية ال بروفيل جامدة موووووت

انا عايزها او ممكن تديني لينك ليها يا ريت

انا سايبها شغالة من امبارح :)

smraa alnil said...

حلو اوي جو الكابه دة
يا ابني انا هلاقيها منك ولا مني
فكوها بقي
المهم يعني خرجت ع المودام ولا رحت تشرب النسكافية لوحدك
كل سنة وانت طيب
احنا مش مكفينك يعني عشان احنا اللي نعيد عليك
وربنا يرزقك يارب
ويوفقك في حياتك
اصبر انت بس وان شاء الله ربنا هيعوضك

zemos said...

utopain
لو قصدك على موسيقى العود فدي لنصير شمة... بس زميلنا و مدير المدونة (متكاظي ) هو اللي عارف اسمها

samraa alnil
أولا مدونتك جميلة و اسلوبك ماشاء الله عليه.... نيجي لكلامك بأه
ماهو ملالقاش فايدة من جو الكآبة فقرر يغير... رغم ان مشاكله ما اتحلتش
و ياستي كل سنة و انتي بصحة وسلامة و سعادة... و هو طبعا خرج مع المدام... و انا شخصيا لسه بادرس ولا في وظيفة ولا مودام ولا حاجة... و ربنا يقوينا

كل سنة و كلنا مبسوطين

Utopian said...

لا يا مورو

قصدي

قصر الوالي..طبعا عالي
مليان حتي لو الكون خالي

واحد من الناس said...

كل عام و انت بخير
واعتقد ان تكملة هذه القصه السعيده انك حينما تخرج لتناول النسكافيه تمطر السماء وتتعطل السياره في مكان موحش
لتكون ليله مطينه بطين
وتقول يارتني منزلت

على فكرهه انا كمان عايز اغنية قصر السلطان

No Fear said...

السلام عليكم
كل سنة و أنت طيب هي متأخرة شوية بس معلش
أحلي حاجة في البوست ده أخر سطر
متفكرش كتير أجتهد و أعمل اللي عليك و خلاص
مش عارف أنا إزاي بدي لواحد زيك نصيحة بس معلش أستحملني
أنا متفائل قوي بالسنة دي و يارب أنت كمان تتفائل
ربنا يفرحنا كلنا و يحقق لنا كل أملنا
كل سنة و أنت طيب

sha3noona said...

قلم بسيط صادق رقيق معبر
متهيالي كلنا بنحس الاحاسيس دي
كل سنه وانت طيب
وعام جديد سعيد كله فرح ونجاح وسعاده وخير يارب

جبهة التهييس الشعبية said...

ميت كاظي ميت كاظي ميت كاظي ع الآخر

النهاردة حالفين عليا كآبة عشان أنا أصلي ناقصة صح؟

أهلا بالعيد

Anonymous said...

awln el eslob 7lw awi
bs sd2ni ely bykt2b bykon hwaely e5tar da
m7dsh fena d3ef kol wa7ed y3rf y6l3 mfso mn mood el k2aba aw eno ystmt3 beh we yfdl gwah
m7dsh fena b6l kman kolna bnkt2b lakn el sha6er ely y5rog mn el gw da bsor3a
ymkn rbna e5tbro fe 7gat kter awi lakn kman yfkr eno a7sn mn 3`ero kter
kon gamelan trael wgod gamel
msh kda wla eh?
el donia mbto2afsh 3nd 7d htfdl 3aysh 3`sb 3nk l7d lma ygi aglk 6yb yb2a leh t3esh ta3es
ed7k ll donia td7klk ya wad 3shan lw kshrt fe weshaha htdelk 3la 2fak
bs 2oslobk 7lw estmr bel ktaba lakn blash k2aba edinashwya fray7i alah ykrmk

Post a Comment