Thursday, November 30, 2006

علي باب مدينة الحياة وقفت
وتحت شجرة تظل الفراغ وقفت ايضا
وقفت مكان الفراغ
قدماي ترفض التحرك
وعقلي يأبي السكون
عيني تدور في محجرها
وأنتم تعرفون
كم صعب القرار اتخاذه
وكم سهل الفرار انجازه
لكن لأين؟
للأسف
اختياراتك محدودة
لكن كذلك ليست قدراتك
انظر معي
هناك للطريق شعائر
هناك للحياة دلائل
وهناك قواعد
وهناك قيود
في عقلي دار الحديث
ولكن ليس لدي خريطة
ولم اتدرب أو استعد
هل أقدم؟؟هل ابتعد؟؟
هل أقدم دون سلاح؟
وهذا السلاح شريطة
لتقدم أو نجاح
كلام يجري فوق السطور
لا يخرج من الكتب
ولا تستعمله العقول
والعصفورة تبني العش
زوجها ياتي بالقش
والشمس وجدت وظيفة
والقمر ليس لديه وقت فراغ
وشعائر الطريق
ليست واضحة الي هذا الحد الذي تظنه
هيا قم استذكر دروسك
هيا قم نظف اسنانك
اريد ان أنام
أريد أن العب
انت ممنوع من الخروج و من المصروف أيضا
و ستلقي علقة ساخنة
شحن عقول
تفريغ في ساعة امتحان
ذلك ذروة الامتنان
وكل الافتنان
وأنا رأيت الثعبان
يبحث عن وليفه
نفخ السم في طعام الرجال
قد قتلوا وليفه
لا قد وجد وليفه
وظلم الرجال
أهال التراب علي طعام الرجال
لم يأكل الرجال
حتي الثعبان
ذي مبدأ فعال
قل لي ماذا أفعل؟ قل لي ماذا أريد؟ التربية خطا من الأساس
قد دار كل هذا
وأنا لازلت علي باب مدينة الحياة

4 ليف يور كومنت هير بليز:

Rivendell** said...

اهز راسي بحكمة واقولك بفخر انت وصلت للمفيد حنى التعبان عرف ان دروه انه يمارس الشر لكن احنا لسه مش عارفين واقفين من برااااا نتفرج على اللي بيحصل جوا وما بندخلش

اخرتنا سودا ان شاء الله

aMiR-El ZaLaM said...

جميل

orthos said...

فعلا جبتى المفيد

التربيه خطأ من الاساس و ضاربه اجيال

اتعودنا نستنى المهدى المنتظر يحللنا مشاكلنا و يرفع الظلم عنا

جتنا خيبه

ميليجي said...

جاتك خيبة...
بقلها لنفسي كتير
كل مرة ببقى عايز اخد قرار ومش عارف
كل مرة ببقى واخد قرار ومش عارف انفذة
كل مرة ببقى مراهن نفسي اني ها قدر ومقدرش
كل مرة بحس فيها اني ضعيف
كل مرة بحس فيها اني مش انا ولا اللي انا عايز اكونه وتني بعيد عني بمليون سد
كل مرة انكسر قصاد روحي
كل مرة اتحط في امتحان الحياة ومنجحش
كل يوم الصبح لما اقوم من النوم ناوي اني اكون انسان افضل ومكنش
كل يوم احس انه ممكن يكون مختلف وابقى انا السبب انه زي ما هو
كل يوم اقول هاحمد ربنا على نعمته ومحمدش غير باللسان
كل ما كون سعيد واضيع سعدتي بغبائي
كل مرة ادارى من ضعفي و الحتة الجبانه اللي جوايا
كل وجبة لما اعد قدام الاكل وماقمش :)


انتم عارفين المشكلة ايه
.....جاتك خيبة.......لأ لأ لأ لأ
جتنا كلنا...لا مؤخذة..خيبة

Post a Comment