Thursday, October 19, 2006

يختلف Post

هو احساس صعب فعلا لما تحاول تكتب وِصيتك... خصوصا في سن صغير.. و دي كانت مسودة نهائية لها
-------------
أوصي أنا/ ع. م. ع. و أنا في كامل قواي العقلية بالآتي
ألا يقام لي صوان عزاء بسماعات صاخبة أو من غير... و أن يكون عزاءا في بيتنا و لمدة يومين فقط... و بلا ذكرى أربعين أو ذكرى سنوية... و الندابون يمتنعون
*
إلغاء خط المحمول الخاص بي بعد ابلاغ اصدقائي من خارج مصر برحيلي و ينتقل هاتفي المحمول لأمي إن كان صالحاً
*
أن يتم انزال صورتي الموجودة على جدار غرفتي و أن تتحول غرفتي إلى غرفة معيشة بعد انتقال سريري و مكتبي و دولابي و مكتبتي من ُمصحف و كتب و موسيقاي المفضلة لأختي الصغرى
*
أن توزَع مدخراتي المادية و ما يتبقى بحافظة نقودي حسب شرع الله مع مراعاة تخصيص مبلغ لعمل صدقة جارية
*
ملابسي يختار منها أصدقائي المقربون ما يناسبهم... و ما يتبقى يؤول إلى جمعية رسالة للأعمال الخيرية
*
و أخيراً أوصيكم بأن تذكروني بخير و أوصي أهلي بالصبر... الصبر

14 ليف يور كومنت هير بليز:

^ H@fSS@^ said...

لا حول و لا قوة الا بالله
و الله كان جدع كويس قوي
الف رحمة و نور تنزل عليك يا متكاظي

صلي عالنبي
تحياتي

Unknown said...

يديك طول العمر فى طاعة الله
بس انا متفق معك فى كل ما قلت
وهناك عادات انيل من هذا عندنا فى الصعيد
كل سنة وانت طيب

Rivendell** said...

الاعمار بايد ربنا ...

لكن ربنا يسامحك على قبضة القلب دي



ملحوظة مكررة: احنا هنا 12 يا جماعة واللي بعت البوست دا اسمة مورو

zemos said...

hafsa
أنا اسمي مورو.. و احنا دستة مدونين هنا بالمناسبة

أبو أمل
ادعيلي بالصحة كمان جنب طولة العمر.. و اني أكون مفيد

دعاء غريب
مظبوط الموت مش شر.. أتفق معاكي و بشدة
و بأأمن على دعاكي كمان... يا دعاء
:)

غواص
أنا نفسي كنت مقبوض و أنا بأكتبه
بس لازم كنت في يوم هاكتبه
و سلامة قلوبكم جميعا
:)

جزاكم الله كل الخير با شباب على كلماتكم

sporefroming-human said...

انا كمان هكتب وصيتي
انا شايفاها فكرة كويسة

توهة said...

طيب ينفع كده
انا متذكرتش فى الوصيه ليه يعنى
كان نفسى فى فيلة الساحل الشمالى
شكلى حرفع قضيه



يابنى ليه مودك ميدى على سودوى اليومين دول
طب حتى الحياه وحشه ولا تتعاش والواحد زهقان وقرفان وحيطق من جنابه

بس معتقدش انى حستسلم بالسهوله دى أنا وراها والزمن طويل

والوصيه دى نوع من الاستسلام المبكر لقهر الحياه


بس لا يسعنى الا ان اقول لك كل نفش ذائقة الموت

بس لازم نسيب حاجه فبل مانموت اكبر من الوصيه بكتييييير


والسلام خير ختام



فانتازيااااااااااااا
فانتازياااااااااااااااااااااا

Anonymous said...

كان تعليقي الوحيد وانا أقرأ ما كتبت هو... البكاء
ذكرتني بالموت وأيقظت قلبي....... جزاكم الله خيرا يا مورو

Anonymous said...

كان تعليقي الوحيد وانا أقرأ ما كتبت هو... البكاء
ذكرتني بالموت وأيقظت قلبي....... جزاكم الله خيرا يا مورو

zemos said...

فانتازياااااااا

مش أنا اللي أستسلم... بس من حقي لما أتعب أقف أسند عالحيط و أرتاح

تقدري تشبهي كتابة الوصية كأني بأقلع الساعة و النضارة و بأسيب محفظتي مع حد عشان أنزل البحر
استعداد لمرحلة جديدة... و حديث الرسول : أكثروا من ذكر هادم الملذات خلاني بقالي زمن نفسي أعمل العملة دي

أنا لا جبت سيرة دنيا مقرفة ولا ناس ماتنطاق... بالعكس... أنا بس حبيت شهدتكم على نفسي . و إستأمنتكم على وصيتي اللي أهلي نفسهم لسه ما شافوهاش

بس لازم نسيب حاجه فبل مانموت اكبر من الوصيه بكتييييير

ده بأه اللي هاشتغل عليه ان شاء الله قريبا


الليل الطويل

و جزاكم يا سيدي.. دا بس عشان قلبك نقي

كل سنة و انتم مؤمنين جميعا

توهة said...

تعرف ممكن يكون عندك حق

ارتياح مؤقت من الدنيا

بس لما جيت افكر فى وصيه زيك كده لاقتنى اللى حوصى عليه لسه ماعملتهوش فقلبتها من وصيه لأمنيه وحلم يارب يتحقق

والمعنى فى بطن الشاعر



فانتازيااااااااااااا
فانتازيااااااااااااااااااا

توهة said...

شوفت نستنى اقولك كل سنه وانت طيب
انت والاتناشر مدون


وعلى فكره مورو دى بتخن جداااا




فانتازياااااااااااا
فانتازياااااااااااااااا

Anonymous said...

no comment
اهلا بالتغير فى اتجاه اخر ايا كان هذا الاتجاه ولكن احسب خطوانك بالطريقة الصحيحة وبهدوء
لان اللى بيجى بسرعة بيروح بسرعة..


دعوة للتانى.............
فىكل شىء

old metkazy said...

ايه المود المقبض دة

متعك الله بالصحة و العافية و اعانك علي شكر الله و ذكره و طاعته و حسن عبادته

تعرف ان الواحد ساعات بيبقي مرتاح لفكرة الموت دي ، لما تكون عملت حاجة حلوة اوي و حاسس ان ربنا راضي عنك او تكون اخلصت العبادة لله تعالي اوي و حسيت بالقرب من الجليل تبقي عايز زي ما تكون هتعمل pause عند اللقطة دي و تقول:

اللهم اجعل خير اعمالنا خواتيمها و خير ايامنا يوم نلقاك

امين

jeen said...

رغم انى كلامى ده هيكون غريب..الا انى هقوله برده ..

لما قريت البوست بتاعك حسيت ان الوصية هى وصية مورو .. فيها جزء من روحه .. يعنى لو كنت قريتها من غير توقيعك .. كنت عرفت انه انت ..

اننا نكتب وصية .. دا نوع من انواع الأمانى فى تحقيق رغبة فى وقت مش هنكون موجودين فيه .. رغبة تدى للناس ايحاء اننا لسة موجودين..

بس كتابة الوصية .. دا احساس حزين .. نفسى بجد اعرف .. انت ليه يا صاحبى حزين

Post a Comment