Sunday, November 12, 2006

الغريب وقت الضيق

من دون مقدمات او تعبيرات جمالية ومعان غامضة سأبدا في الحكي مباشرة
كنت اجلس في الدرس واذا بشعور الدوار ينتباني لم اعره اهتماما وارجعته الي قلة الاكل ربما
ولكن الدوار بدأ يتزايد وصاحبته رعشة في اطرافي واحسست ان رأسي ثقيلة الي حد كبير صوت الدكتور يأتي من بعيييييييييييييييد
اعتدل ت في جلستي حتي انفض هذا الشعور ولكنه ازداد ثم بدات اشعر بضربات قلبي تزداد ثم صعوبة في التنفس قلت لأ ده الموضوع بجد
كان حتما علي المغادرة فاقل ما اريده هو ان افقد الوعي امام حشد من زملائي الاعزاء جدا من دفعتي في الدرس "حتي تكون قصة االموسم"
استأذت من الدكتور متعللة بانني اشعر بالدوار
حملتني قدماي بمنتهي الصعوبة الي الخارج وكثير من الأفكار تتصارع في رأسي
كيف ساصل الي المنزل؟؟ ماذا لو فقدت الوعي علي سالسلم؟؟
وقبل ان اخرج من باب الحجرة فوجئت باحدي صديقاتي ليست من المقربين ولكني احبها جدا قالت ماذا بك اجبت في صوت خافت دايخة شوية
فاذا بها تقوم في سرعة من مقعدها وتأتي خلفي في الحظة المناسبة امسكت بي قبل ان اسقط علي الأرض
واجلستني علي السلم
واذا بكل جسدي ينتفض وهي تحاول الامساك بي واذا بي ابكي لا ادري لماذا
اخذت تسألني ماذا بي وانا اقول نفسي مش قادرة اخد نفسي
بعدها بثوان وجدت صديقتين لي يخرجون مندفعتين من الباب وعلامات القلق بادية علي وجوههم مالذي حدث
فوجدوني عالسلم ارتعش فقالوا ناتي بالدكتور فرفضت رفضا قاطعا حتي لا احدث مشهدا
وكانت احداهما لديها سيارة فقالت ساوصلك الي المنزل
ساعدوني في القيام من علي السلم واذا بي اسقط ثانية وانا اشعر ان قدمي لا تستطيعان حملي ..ولكنهم ساندوني حتي لا اقع واخذوني في السيارة واحداهما تحتضني حتي اتوقف عن الارتعاش
اوصلوني الي المنزل الي غرفتي و لم يتركونني حتي نمت
هذا هو الحدث وهو ليس المهم في نظري
فالغريب ان هؤلاء الثلاث صديقات وانا اقدرهم جدا ليسوا اقرب اصدقائي
اقرب اصدقائي الذين كانوا معي في الدرس
كانوا يجلسون بجواري
وراوني اخرج من منتصف الدرس
حتي ان هناك واحدة اتصلت بي وانا في السيارة تتطمئن علي وهي ايضا ليست ممن كنت انتظر منهم الاتصال
و رحت في نوم يملوءه الكوابيس
واستيقظت بعد اربع ساعات علي صوت امي بجانبي وهي تنظر لي في قلق وتقول لي "حسدوكي يا حبيبتي"
هههههههههههههههههههههههههههه امهات بقي "ربنا يخليها يا رب"
قمت و بحثت في كاشف الارقام في التلفون ولم اجد احدا اتصل بي علي الاطلاق ...سوي تلك التي اتصلت بي وانا في السيارة
تذكرت انني قلت لهم قبل انا انام لا تدعوا احدا يتصل بي ولكن لم اتوقع انهم لن يتصلوا حتي بعد كل هذا الوقت
تخيلوا انني اتكلم عن اصدقائي الذين اعتبرهم اخوة لي
الذين احمد الله عليهم كل يوم
الذي افعل اي شيء لهم
تخيلواااااااااااااااااااااااااااااااااااا
الساعة السابعة مساءا اتصلت بي علي هاتفي المحمول زميلة ليست مقربة كانت معي في الدرس
تسكن خارج الزقازيق وقالت انها وصلت البيت الان فقط وعشان كده اتاخرت في انها تتطمئن عليا
تخيلواااااااااااااااااااااااااااااااااااا
وانا انتظر
الساعة الحادية عشر والنصف مساءا ورن التلفون فاذا احداهما ولكني نظرت الي التلفون ولم ارفع السماعة
الساعة التاسعة صباحا
التلفون يرن فاذا بالاخري فلم ارفع السماعة
عندنا درس اخر الساعة التاسعة والنصف فلم اذهب للدرس
الموبايل يرن... التلفون يرن ولا ادري متي سأرفع السماعة
ملحوظة اصدقائي الذين اوصلوني الي البيت اتصلوا بي جميعا بعد ان استيقظت..

لا تعليق


16 ليف يور كومنت هير بليز:

Anonymous said...

معلش ابقي خدي بالك المرة اللي جاية
بس انا عاوز أسألك سؤال
اسم البلوجر غريب شوية
احنا بنعيش علشان نتكاظى ولا بنتكاظى علشان نعيش؟؟؟
هو معناه ايه؟؟
بالتحديد يعني ايه كلمة (نعيش) اللي اتكررت مرتين في العنوان
معلش اصل انا بحب اعرف كل حاجة

zordeak said...

كانو بيقولو الصديق وقت الضيق
بس انتى لقيتى ان الغريب هو اللى وقف جنبك وقت الضيق
قد ايييه انا حاسس بزعلك .., وحاسس بلهفتك وانتى بتجرى عالتليفون بعد مصحيتى علشان تشوفى صحابك اتصلو يتطمنو عليكى ولا لا .., وحاسس بزعلك وهما اخر ناس بيتصلو علشان يتطمنو .., وعندك انك مترديش .., احساس بالقرف بيبقى موجود ساعتها .., متبقيش عايزة تسمعى منهم كلمة الف سلامة .., لانها مجتش فى وقتها ..
بس عارفة .. ربنا عوضك باللى انتى بتقولى عليهم غرب
يمكن الغرب دوول احسن منهم .., يمكن الغرب دوول نفسهم من زمان انك تعتبريهم من صحابك القريبين .., ويمكن فى لحظة الشدة بيبان معدن البنى ادم بجد ويبان ان كان صديق يعتمد عليه بجد ..ولا لا
انا حاسس قد ايه انتى زعلانة لان الواحد مبيحبش يكون ضعيف قدام اى حد .., لحظة التعب اللى بيكون فيها مبيحبش اى حد يشوفه فيها غير لو كان صديق قريب منه اوى .., اللى انتى بتقولى عليهم دوول غرب .., هما اللى شافو اللحظة دى .., بس هما اللى وقفو جنبك فيها احسن من اى حد ..
فى الاخر بقولك الف سلامة .., ويا ريت تطمنينا عليكى

sporefroming-human said...

بالظبط زي مبتقول
وبصراحة انا مش عارفة اعمل ليه
المشكلة اني مخدتش بالي اصلا ان المفروض ان فيه حد يطلع ورايا الا لما الناس طلعوا
تخيل الغرب عملوا اللي انت مكنتش متوقع صحابك يعملوه
انا كويسة الحمد لله
هي تقريبا حساسية بس مش عارفة من ايه

توهة said...

اللى يعيش ياما حيشوف


وعادى حناخد من ده كتير اصل الصداقه دى عمله نادره جدا وكلنا متصورين اننا لاقيناها بس بجد هى لحد دلوقتى مفقوده


وربنا يستر من المنحدر اللى احنا نازلين فيه باقصى سرعه



فانتازياااااااااااااااا
فانتازياااااااااااااااااااااا

orthos said...

لا تعليق

orthos said...

انا مش عايز اكون سلبى ومبقولش ان التعامل يرجع طبيعى زى الاول.....بس الرسول قال التمس لاخيك سبعين عذرا...ال اخر الحديث
حطيهم تحت الاختبار و واجهيهم .... اللى باقى عليكى منهم يمكن يعتذر ويحس بالذنب ويمكن يكون ليه عذر ...و اللى مش هيعجبه الكلام يبقى مع الف سلامه
بس خلاص

Unknown said...

اولا الف سلامه
ثانيا الف مليون سلامه


ثالثا:حاولى تسامحيهم ساعات البنى ادم مننا بينسى الواجب فى زخم الحياه حتى الصحاب القريبين قوى بينسوا
ويمكن ربنا سبب الاسباب علشان تعرفى صحاب تانين قلبهم احن شويتين

بس حاولى تفتكريلهم المواقف الحلوه
ياما بيحصل بين الاخوات مش هيحصل بين الصحاب يعنى

رابعا:شكى فى موضوع الحسد ده
:)
:)

خامسا:خمسمائة مليون سلامه

سادسا و ده الاهم:كام سلامه قلتهالك لحد دلوقتى؟
:D

jeen said...

الف سلامة يا سبور

اولا انتى مالكيش حق تهملى فى نفسك لحد ماتقعى ..

ثانيا اصحابك حقيقى مالهمش حق فى تأخيرهم عليكى .. بس اكيد فى حاجة منعتهم عنك

ماتتضايقيش علشا ناترجعيش تتعبى تانى

ربنا يخليلك اصحابك وعمرهم ماينشغلوا عنك ابدا تانى .. ويارب الأصحاب الجداد دول يبقوا مقربين منك اكتر و اكتر

خلى بالك من نفسك .. والف سلامة

Rivendell** said...

المسامح كريم والنعمة الشريفة على عينيا المسامح كريم

sporefroming-human said...

والله انا مش عارفة اقول ايه
بس بصراحة كلامكم ده علي راسي من فوق
وفارق قوي
انا اكيد هسامحمهم
بس للاسف انا مش عارفة اواجههم
مش عارفة اقول لهم ايه
بس اللي انا فعلا مش هقدر اغيره هو اني مبقتش استني حاجة من حد
خاصة وان في واحدة مش حسة اصلا ان في مشكلة
والتانية شايفة اني مكبرة الدنيا ومش بتحاول اصلا تفتح الموضوع معايا
ما علينا
الله يسلمكم كلكم
ويارب ماحد فيكم يقع ابدا

أُكتب بالرصاص said...

قد يكون لك واحد فيهم عذره

التسامح والتغافر



لان فقد الاصدقاء ليس بالشيئ الهين

غلطوا

نعم

سامحي

واجب

Anonymous said...

ساعات البنى آدم لما بيلاقى صاحبه أو واحد قريب منه قوى ف مشكلة أو وضع حرج مبيعرفش يعمل ايه ؟؟ يمكن كانوا خايفين يحرجوكى مثلا .... أو يمكن محدش خد باله غير لما قربتى من الباب ؟؟
..... طب انتى لو مكانهم كنتى حتعملى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
فكرى كدة

sporefroming-human said...

المشكلة ان المواقف ديه حصلت ليهم
وانا اللي زود زعلي اني فكرت انا لو مكانهم هعمل ايه

وولله حصل وعملت

Anonymous said...

برضه معلش صدقينى ... أنا ساعات ألاقى انسان عزيز عليا فى مشكلة و أبقى من كتر خوفى عليه مش عارف أساعده ازاى !!
لدرجة انى بقول يا أرض انشقى و ابلعينى فى اللحظة دى مش عارف ببقى خايف من ايه بالضبط

يمكن بحس انى أخاف أساعده غلط مثلا أو لو شفته ف موقف ضعف يكرهنى ..... مش عارف

بس اللى قلبه طيب بيسامح و ينسى و مع الوقت الحاجات دى بتبقى خبرة له

بعدين انتى غلطانة ف حاجة واحدة بس ..... لو هما صحابك الأنتيم فعلا يبقى مفروض تعاتبيهم لأن العلاقة اللى بينكم مفروض تسمح بكدة تعرفى سبب أنهم متصلوش ليه و كل ده

aMiR-El ZaLaM said...

والغريب لما ييجى عليه الوقت ويبقى صديق هيحصل نفس اللى حصل من الأصدقاء بالظبط...

أصل دى سُنة الحياة

اللى بيقع محدش بيسئل عليه

الدُنيا تلاهى

old metkazy said...

الف سلامة عليكي

الف سلامة ع الدنيا

هكذا تكون المحنة منحة لمعرفة الصديق الحقيقي

Post a Comment