Thursday, July 27, 2006

ملفك المتخم بين يديك


ألقيت خطاباً في النادي،
و تلوت قصائد في المقهى
،و نقدت السلطة في المطعم.
هل تحسب أنّا لا نعلم ؟!
........................................
في يوم كذا…
حاورت مذيعاً غربياً
و عرضت بتصريح مبهم
لغباوة قائدنا الملهم
هل تحسب أنا لا نعلم ؟!
...................................................
في يوم كذا
جارك سلّم.
فصرخت به: أيّ سلام
و كلانا، يا هذا، نعش
يتنقل في بلدٍ مأتم ؟
هل تحسب أنا لا نعلم ؟
!هذي أمثلةٌ…
و الخافي أعظم
إنّ ملفك هذا متخم !
هل عندك اقوال أخرى؟……لا تتكتّم.
دافع عن نفسك… أو تعدم
.……!لا تتكلّم؟
إ فعل ما تهوى
لجهنم!0
.* * *شنق الأبكم !!!

6 ليف يور كومنت هير بليز:

Rivendell** said...

شفيع دي بتاعتك دي ..... بجد انت وصلت وعدييييييت من زمااان ... التنغيم فيها رررائع والمعنى اروع ... صورة مين دي ؟؟

mesho_girl said...

شفيع القصيدة حلوة جدا واختيار موفق اوي كمان......
ده احمد مطر مش كده؟؟؟
انا قريتها قبل كده وعجبتني اوي واسمها المتكتم ...
علي فكرة ليه كمان قصايد حلوة كتير تانية
متشكرين علي الاختيار الحلو
ورد عليها بقي خد دي من عندي لنفس الكاتب
أدع للحكام

بالنصر علينا

يا مواطن

وأشكر الله الذي ألهمهم موهبة القمع

وإبداع الكمائن

قل : إلهي أعطهم مليون عينٍ

اعطهم ألف ذراع

أعطهم موهبة أكبر

في ملء الزنازين وتفريغ الخزائن!

رب ساعدهم علينا

فهم أثنان وعشرون شريفاً مخلصاً

وإننا ياإلهي

مئتا مليون خائن!

Unknown said...

غواص

يا كسوفى منك
طبعا دى مش ليه
هى لشاعر الحريه احمد مطر

انا قلت ان صورته كفايه
بس انا اسف
كان لازم اوضح

mesho
هى فعلا جميله
كل مره لازم تلمحى سخريه فى كلماته تضحكك على حالنا الغريب اللى احنا فيه

old metkazy said...

اختيار رائع من فنان رائع لمناضل رائع
شكرا

jeen said...

نعم .. شنق الابكم

مش لازم يتشنق بحبل ويتعلق على باب من الابواب

كفاية الكلام المحبوس حوالين احباله الصوتيه .. يخنقه .. ويشنقه هو و اللى يتشددله

اشكرك يا ميتكاظى لأنك عرفتنى بأحمد مطر

Anonymous said...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»

Post a Comment