Friday, July 14, 2006

مع نفسي

و أنا قاعد مع نفسي...حسبتها مع نفسي
أنا ليه مؤخراً بأخلص في العبادة لأغراض دنيوية و بس
مشكلة...غلطة...امتحان...نتيجة...مصلحة...الخ
مهو مش عيب الواحد يخاف ربنا و غضبه وانتقامه في الدنيا
بس برضه الأمر ما يسلمش
أنا مآمن إن في يوم قيامة و حساب و مجرد التفكير في تفاصيل اليوم ده اللي ورد منها في القرآن أو اللي ورد في السيرة النبوية يخلي الواحد دماغه تروح في دنيا تانية
تخيلي لـ جنة و نعيم (خالد)... و نار و عذاب (خالد)... قصة كبيييرة
بس هل دول بيبقوا في نيتي كل أو أغلب الوقت و أنا بأعمل خير أو بأدي فريضة؟؟
الإيمان باليوم الآخر اللي هو تاني ركن من أركان الإيمان مش بس إني مصدق و مآمن إن في يوم حساب و بس..... كوني قدمت ايه لليوم ده شئ لا يقل في الأهمية عن الإيمان بيه
ربنا يهدينا جميعا
-------------------------------------------------
الخاطرة شخصية...بس يمكن حد زي حالاتي يقراها و........ يحسبها مع نفسه
moro

10 ليف يور كومنت هير بليز:

abderrahman said...

كلامك صح
يمكن المشكلة ان المود بتاع اللحظة بيسيطر ع الانسان

change destiny said...

طبيعة البشر بيلجأوا لربنا سعات و يبعدوا عنه عات و يرجعوله تاني

حسبة مخيفة دايما بس ضرورية

أقولكم سر بقالي مدة طويلة مش بعرف أحسبها

مـحـمـد مـفـيـد said...

والله احساس رائع احييك عليه
وجزاك الله خيرا

zemos said...

عارفين يا جماعه... كويس أوي اننا بنصارح نفسنا

صح كلامك يا عبدو باشا... و يا ريت ان قدر الامكان يبقى الواحد يقدر يبقى عنده نظره ابعد من اللحظه اللي فيها احنا فيها

change destiny
انتي و احنا كلنا محتاجين من وقت للتاني لزرار
pause

محمدمفيد
تسلم.... و جزاكم

mesho_girl said...

كلامك صحيح يا مورو
بس عارف انا بحس ان في وقت الازمة بيبقي قربك من ربنا حلو أوي..
بتقرب وانت كلك خشوع وتتذلل وانت بتدعي بتحس انه هو بس اللي جـمبك..
لكن طبعا أتمني اننا نكون كده علي طول

zemos said...
This comment has been removed by a blog administrator.
zemos said...

بالظبط كده بيحصل يا ميشو
المشكلة بقا.... المشكلة اتحلت... و الغمه انزاحت... و سيادة الإنسان المحترم ابتدى يكسل و يستنى خبطة جديدة على دماغه عشان يفوق
بس محدش ضامن ملك الموت هايجيله امتى
وهو فايق وللا.......0

Anonymous said...

Cool guestbook, interesting information... Keep it UP
» » »

Anonymous said...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»

Anonymous said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

Post a Comment